جهش تولید نفت طی سال 1403

وزیر نفت از جهش تولید نفت ایران در سال جاری خبر داد.

جواد اوجی وزیر نفت اظهار کرد: شرکت‌های پتروشیمی نشان داده‌اند که می‌توانند به‌خوبی پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در بخش بالادستی را با کمک شرکت‌های E&P مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه امسال تولید نفت ایران جهش خواهد کرد و در تولید گاز هم با افزایش مواجه خواهیم بود، گفت: 6 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه می‌شود و 50 هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده خواهد شد.

اوجی با بیان اینکه هم بر اساس آمار بانک مرکزی و هم بر اساس آمار مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی نفت و گاز بسیار خوب بوده و در برخی سه‌ماهه‌ها رشد بالای 25درصدی داشته‌ایم، گفت: رشد اقتصادی دولت نزدیک به 6درصد بوده که نیمی از آن به‌خاطر رشد اقتصادی بخش نفت و گاز بوده است.

وزیر نفت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول برای تولید بنزین در هفته اخیر اظهار کرد: حدود یک‌هفته پیش، تفاهم‌نامه‌ای به‌امضا رسید تا شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول، به‌کمک رفع ناترازی بنزین بیایند و تولید بنزین کنند که این‌کار ظرف یک تا یک‌ونیم سال آینده به‌نتیجه خواهد رسید.

وی در این راستا افزود: در واقع اکنون شرکت‌های پتروشیمی هم در زمینه تولید بنزین ورود کرده اند، هم در سرمایه‌گذاری بخش بالادستی، هم در جمع‌آوری گازهای همراه و هم در توسعه زنجیره ارزش ورود موفقی داشته‌اند که این چهار اقدام می‌تواند به تحول در توسعه صنعت پتروشیمی کشور و رونق اقتصادی منجر شود.

اوجی گفت: امسال 79 پروژه نیمه‌تمام به ارزش 16 میلیارد دلار با هدف جهش تولید به بهره‌برداری می رسد و 50 پروژه جدید نیز به ارزش 25 میلیارد دلار در سال جاری آغاز می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به تأمین خوراک پتروشیمی‌ها گفت: سال گذشته 8 درصد معادل روزانه 5 میلیون مترمکعب گاز بیشتری به واحدهای پتروشیمی نسبت به سال قبل از آن داده شد که این مسئله منجر به جهش تولید و رسیدن تولید صنعت پتروشیمی به 75 میلیون تن در سال 1402 بود.

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود