ارز خواری مونتاژکاران خودرو زیر ذره‌بین وزارت صمت

وزیر صمت پس از پیگیری‌ها درباره حجم بالای تخصیص ارز به مونتاژکاران و عدم کاهش التهابات بازار خودرو، تیم کارشناسی را جهت بررسی فرایندهای مذکور تعیین کرد.

علی آبادی، وزیر صمت، روز گذشته درباره بیشتر بودن ارز تخصیصی به مونتاژ کاران خودرو نسبت به قطعه سازان اظهار کرد: من نیز این را شنیده ام اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده ام.

وی در این راستا تاکید کرد: با این حال تیم کارشناسی مامور بررسی این موضوع شده اند.

علی آبادی افزود: تلاش ما این است که بهره وری را در ظرفیت های کشور افزایش دهیم و در استفاده از منابع ارزی هم همین گونه است، بر همین اساس از شرکت ها خواسته ایم که پیش برنامه ای ارائه دهند و بگویند که ارز را برای چه کاری نیاز دارند، این ممکن است به کدورت برخی تولیدکنندگان انجامیده باشد و احساس کنند روند تخصیص ارز کند شده باشد.

وی همچنین توضیح داد: اما به نظر من این کار برای اینکه از منابع ارزی استفاده بهتری ببریم لازم و طبیعی است که روند تخصیص ارز را دچار کندی کرده باشد.

از سوی دیگر گمرک ایران طی روزهای اخیر لیست 100 واردکنندۀ نخست به‌لحاظ ارزش دلاری در سال 1402 را منتشر کرد و نکتۀ قابل‌توجهی که در این لیست و بین شرکت‌هایی که بیشترین میزان ارز را در سال گذشته دریافت کرده‌اند به چشم می‌خورد، نقش پررنگ شرکت‌های خودروساز مونتاژی است.

اکثر خودروسازان مونتاژی، براساس پیوست شماره 2 گمرک، در لیست بیشترین دریافت‌کنندگان ارز در سال 1402 قرار دارند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود