هیچ حقوق مالکانه‌ای در فرآیند ثبت‌نام افراد دارای فرم «ج» سبز وجود ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: ثبت نام هر فرد دارای فرم «ج» سبز و تایید آن توسط وزارت راه و شهرسازی برای واحدهای نهضت ملی مسکن صرفا یک تقاضا است که ثبت می‌شود.

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به خرید و فروش امتیاز مسکن ملی ایراد قانونی گرفتف اظهار کرد: ثبت نام هر فرد دارای فرم «ج» سبز و تایید آن توسط وزارت راه و شهرسازی برای واحدهای نهضت ملی مسکن صرفا یک تقاضا است که ثبت می‌شود.

وی در این راستا تصریح کرد: براین اساس هیچ حقوق مالکانه‌ای در این فرآیند وجود ندارد.

گودرزی در ادامه اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی از متقاضی تعهد می‌گیرد که اگر متقاضی نتوانست اقساط یا آورده لازم را در زمان مقرر تامین کند یا چنان‌چه قصد انصراف داشت، با دریافت پول خود از این طرح کنار برود؛ لذا امتیاز به متقاضی دیگری که واجد شرایط است منتقل می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه در این فعل و انفعال نیز امتیازی فروخته نخواهد شد، گفت: نامه‌ای از طرف دولت مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن توسط مشاوران املاک به اتحادیه املاک ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون چنین موردی در شهر تهران مشاهده نشده اما در صورت مشاهده با مشاور املاک و واحد صنفی مربوطه برخورد می‌شود.

گودرزی با بیان اینکه طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، هرگونه خرید و فروش امتیاز مسکن ملی غیرقانونی است و دفاتر املاکی که در این زمینه ورود کنند پلمب خواهند شد، اظهار کرد: معامله این امتیاز موجب تضییع حقوق افراد و بر هم خوردن برنامه‌های دولت می‌شود که قصد دارد جامعه هدف که عمدتا اقشار فاقد مسکن هستند را خانه‌دار کند.

وی ادامه داد: دولت اعلام کرده با دفاتر اسناد رسمی و واسطه‌هایی که اقدام به ثبت معاملات امتیاز نهضت ملی مسکن می‌کنند برخورد قضایی خواهد کرد و امتیاز متعاملین نیز ابطال می‌شود. اما به اعتقاد من این مساله باید جرم‌انگاری شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه درباره این موضوع که آیا پس از انتقال امتیاز مسکن ملی، حقوق خریدار فاقد وجاهت قانونی است یا خیر نیز اظهار کرد: دریافت این امتیاز، نوعی حقوق مدنی است و نمی‌توان آن را فاقد اعتبار دانست. به همین دلیل اعلام شده است که ابتدا باید تعارضات قانونی درخصوص این نوع معاملات از بین برود.

وی افزود: طرح الزام به ثبت سند رسمی غیرمنقول می‌تواند در این زمینه گره‌گشا باشد اما هنوز این طرح به تصویب نرسیده است و باید به طور کاملا قانونی مشخص شود که هر نوع وکالتی در بحث نهضت ملی مسکن، غیرقانونی است و چنان‌چه در این بین اقرارنامه‌ای از فروشنده اخذ شود فاقد وجاهت و اثر قانونی است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: در صورتی که متقاضی شرایط پرداخت نداشت حق فروش امتیاز را به هر شکلی اعم از مدت‌دار، کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت نداشته باشد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود