آیا صنعت خودروسازی کشور به سمت چینی شدن پیش می‌رود؟

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن ابراز نگرانی از چینی شدن صنعت خودروسازی کشور گفت: وابستگی به چین در صنعت خودرو به شکل غیرقابل باوری در حال افزایش است.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو  در گفتگویی با تاکید بر این موضوع که تحقق برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تولید خودرو در سال جاری، نیازمند چهار پیش‌نیاز اساسی است، تصریح کرد: در وهله‌ اول اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو و به‌تبع آن قیمت‌گذاری قطعات مورد تاکید است.

وی ادامه داد: این امر باید بگونه ای باشد که خودروسازان و قطعه‌سازان دیگر زیانده نباشند و با سودده شدن این حوزه و شرکت‌ها، سهامداران نیز بتوانند به صورت اتوماتیک سرمایه‌گذاری کرده و سهام‌های بورسی در حوزه خودروسازان فعال‌تر شود.

محبی‌نژاد تاکید کرد: این مهم، بازگشت رونق به این صنعت و کل اقتصاد را به‌ طور قطع به دنبال خواهد داشت، در واقع صنعت خودروسازی، لکوموتیو و پیشران ۶۴ صنعت دیگر کشور است و می‌تواند بسیاری صنایع را فعال کرده و به حرکت در آورد؛ تامین این پیش نیازِ اساسی، در جهت جهش تولید بوده و مشارکت مردم را نیز به دنبال خواهد داشت.  

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه چالش دوم این صنعت، کسری نقدینگی برای تحقق جهش تولید از نظر تیراژ و کیفیت است، گفت: افزایش تیراژ از ۱.۳ میلیون دستگاه در سال گذشته به ۱.۷ میلیون دستگاه در سال جاری و  در کنار آن برای  ارتقای کیفی خودروها، کنار گذاشتن برخی خودروها و جایگزینی آن‌ها با محصولات جدید، به‌ویژه در مورد خودروهای مونتاژی که قیمت و هزینه تمام شده بالاتری دارند،  نیازمند نقدینگی بیشتری هستیم.

محبی‌نژاد افزود: متاسفانه در حال حاضر با مشکل کمبود نیروی کار با کیفیت متخصص و حتی نیروی کار ساده در کشور مواجه هستیم و در موضوع مواد اولیه داخلی و خارجی نیز شاهد این موضوع هستیم که تولیدکنندگان اصلی مواداولیه (از جمله فلزات داخلی، فلزات رنگین، محصولات پتروشیمی و...) عمدتاً خصولتی یا دولتی هستند که هم عرضه ناکافی دارند و هم کیفیت محصولاتشان در حد مطلوب نیست و بعضاً شاهد هستیم که محصولات را با قیمت‌های جهانی و بلکه بالاتر در بورس عرضه می‌کنند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن خودروی کشور با اشاره به تامین ارز کافی، این امر را به عنوان سومین چالش فراروی این صنعت برشمرد و گفت: در حال حاضر شاهد یک ساماندهی نسبی در تخصیص ارز شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی هستیم.

وی افزود: در این زمینه جلساتی با مسئولان ارزی وزارت صمت داشته و به بیان مشکلات پرداختیم که راهکارهای خوبی نیز ارائه شد. ضمن اینکه در این رابطه، انجمن پیگیر بوده و تا جایی که اختیارات به ما اجازه می‌دهد، مسائل را رصد کرده و در کنار وزارت صمت هستیم.

وی به بحران انرژی در فصول مختلف سال به عنوان چهارمین ابر چالش فراروی این صنعت اشاره کرده و گفت: ما در کشور با ناترازی در عرضه و تقاضای انرژی مواجه هستیم؛ بطوریکه قطعی برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان، گریبان‌گیر صنایع است؛ این معضل بایستی به شکلی توسط مسئولان دو وزارتخانه نفت و نیرو حل شود.

محبی‌نژاد با بیان اینکه دغدغه امسال تولیدکنندگان و فضای پیرامونی صنعت خودرو به ویژه نگرانی از چینی شدن این صنعت است، اظهار کرد: وابستگی به چین در صنعت خودرو به شکل غیرقابل باوری در حال افزایش است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن خودروی کشور در ادامه افزود: هدف‌گذاری تولید ۱.۷ میلیون دستگاهی خودرو که البته رکورد تولیدی کشور در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۶ بوده است، به شرط تامین پیش نیازها و ملزومات، قابل وصول است و دور از دسترس نیست. 

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود