ایران به کدام کشورها محصولات شیلاتی خود را صادر می‌کند؟

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور از قرارگیری ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی خبر داد.

عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور در گفت‌وگویی از بروزبیماری لکه سفید میگو طی چند سال گذشته خبر داد که گریبان پرورش دهندگان این بخش را گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران در زمینه تولید میگو دارای رتبه دوازدهم دنیا است، گفت: این بیماری، از جمله خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی میگو در دنیا محسوب می شود و هر ساله بیشتر از ۳ میلیارد دلار خسارت مستقیم به این صنعت وارد می‌کند.

مختاری در این راستا تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته در مراکز تکثیر میگو و کنترل گلوگاه‌ها، این بیماری تحت کنترل درآمد.

وی در ادامه با اشاره به صادرات محصولات شیلاتی به اتحادیه اروپا، اوراسیا و چین نیز گفت: صادرات محصولات شیلاتی به ۶۷ کشور جهان طی سال گذشته، نشان از رشد صنعت آبزیان در کشور دارد و امسال نیز مانند سال گذشته، محصولات شیلاتی در لیست A صادرکنندگان اتحادیه اروپا، صادرات به اوراسیا و همچنین صادرات به چین قرار گرفتیم و محصولات ایران به بخش قابل‌توجهی از کشورهای دنیا صادرات شد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور با بیان اینکه در سال۱۴۰۲ از ۸۸۰ مزرعه پرورش میگو هیچ‌کدام آلوده به بیماری لکه سفید میگو تشخیص داده نشد و تلفاتی نیز در این خصوص نداشتیم، به سهم وزنی و مقاصد صادراتی محصولات شیلاتی اشاره کرد و گفت: سهم همسایگان و فدراسیون روسیه از محصولات صادراتی شیلاتی جمهوری اسلامی ایران حدود ۷۳ درصد برآورد شد که وزن تقریبی معادل ۱۵۴ هزار تن دارد.

مختاری با بیان اینکه سهم ایران از بازار اروپا به دلیل پابرجایی مشکل مراودات مالی در سال فقط ۴ درصد وزنی است، اظهار کرد:حجم محصولات صادر شده به اروپا معادل ۸۲ هزار و ۳۴ کیلوگرم است.

وی همچنین سهم صادراتی محصولات شیلاتی در بازار آ سه آن و چین را معادل ۵۴ هزار تن عنوان کرد و گفت: سهم سایرکشورها در صادرات آبزیان معادل یک میلیون و ۲۲۸ هزار تن است و معادل ۰.۵۸ درصد برآورد شده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور در پایان مقدار وزن کلی انواع مختلف محصولات شیلاتی را به استناد آمار گمرک جمهوری اسلامی معادل ۲۱۰ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۳۱۲ کیلوگرم عنوان کرد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود