افزایش عرضه قیمت زعفران را 15 میلیون تومان ارزان کرد

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به افزایش عرضه زعفران گفت: قیمت هر کیلوگرم از این محصول به ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان رسیده است.

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگویی پیرامون وضعیت تولید و صادرات زعفران در سال 1403 گف: طی ماه‌های گذشته به دلیل افت تولید و کاهش عرضه قیمت هر کیلوگرم نگین زعفران به ۱۱۵ میلیون تومان رسیده بود، اما اخیراً به دلیل شرایط جوی مناسبی که داریم پیش‌بینی می‌شود که تولید قابل توجهی داشته باشیم.

وی در این راستا تصریح کرد: از این رو دارندگان زعفران اقدام به عرضه و فروش این محصول کرده‌اند که همین امر باعث روند کاهشی قیمت شده است.

میری افزود: براین اساس در حال حاضر کف قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته نیز بین ۷۴ تا ۷۵ میلیون تومان است، که این افزایش قیمت در پی کاهش تولید ۶۰ تا ۷۰ درصدی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده است که منجر به کاهش عرضه شد، در حالی که تقاضای جهانی برای زعفران همچنان پابرجا بود که این عدم تعادل افزایش قیمت‌ها را منجر شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه صادرات زعفران در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲۲ تن بود و در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۰ تن بوده است که اندکی افزایش را نشان می‌دهد، علت افزایش میزان صادرات در سال ۱۴۰۲ را وجود بخشی از زعفران باقیمانده در انبارهای سازمان تعاون روستایی ایران، بورس کالا، بخشی در دست صادرکنندگان و تولیدکنندگان دانست و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران ایران در دنیا بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود.

میری گفت: بورس کالا سبب به کاهش قیمت زعفران نسبت به بازار سنتی شده است؛ به این معنا که قیمت هر کیلوگرم زعفران در بورس کالا به کیلویی ۹۴ میلیون تومان رسیده در حالی که در بازار سنتی حدود ۱۰۵ میلیون تومان است که این اقدام ایجاد زیان به کشاورزان است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود