لزوم تبدیل بازارچه مرزی خوی و وان به منطقه آزاد تجاری

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به عزم ایران و ترکیه بر افزایش عدد تجارت، از حل شدن موانع امضای توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور خبر داد و گفت:ایران و ترکیه در زمینه لجستیکی و مالی تهدیدی ندارند از این‌رو باید از ظرفیت‌های دو کشور بهره بیشتری برده شود.

مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با کایهان ترکمن اوغلو، رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه در پارلمان ترکیه، ضمن اشاره به مذاکرات روسای جمهور دو کشور پیرامون افزایش عدد تجارت خارجی، اظهار کرد: در سفر رئیسی به ترکیه روسای جمهور دو کشور چشم‌انداز تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را ترسیم کردند.

وی افزود: به نظر می‌رسد نبود توافقنامه تجارت ترجیحی مانع اصلی رونق تجاری دو کشور است.

ضیغمی در ادامه با بیان اینکه انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۵ یک طرفه است، گفت: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه، بدون در نظر گرفتن توانمندی‌های صادراتی ایران نوشته شده بود و برابن اساس ترک‌ها بیشتر متقاضی کالاهای کشاورزی بودند که ۲۵ درصد از آنها در ایران تولید نمی‌شد.

وی تصریح کرد: براین اساس این شیوه تجارت ادامه نخواهد داشت و تجارتی پایدار می‌ماند که برد- برد باشد.

 رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه مذاکرات در زمینه انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی به مرحله نهایی خواهد رسید، افزود: ایران و ترکیه باید خود را برای مرحله بعد از انعقاد این قرارداد آماده و انتظارات تجاری یکدیگر را برآورده کنند.

ضیغمی بر بالا بودن سطح فناوری دو کشور نسبت به سایر کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: ایران و ترکیه می‌توانند کاستی‌های یکدیگر را در این زمینه پر کنند.

وی همچنین ضمن انتقاد از عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌های تجاری دو کشور در بحث صادرات مجدد، اظهار کرد: ایران و ترکیه در زمینه لجستیکی و مالی تهدیدی ندارند از این‌رو باید از ظرفیت‌های دو کشور بهره بیشتری برده شود.

وی بر حضور پررنگ دو کشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تاکید کرد و افزود: هر اندازه فعالان تجاری دو کشور بتوانند در نمایشگاه‌های یکدیگر تهران، تبریز، خوی، وان و ... شرکت کنند؛ سبب خواهد شد تا گونه سطح آشنایی از توانمندی‌های یکدیگر افزایش یابد.

ضیغمی همچنین بر به رسمیت شناخته شدن بازارچه مرزی خوی و وان و ایجاد یک منطقه آزاد تجاری تاکید کرد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود