ترسیم افق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان ایران و ترکیه

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به ترسیم افق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان ایران و ترکیه گفت: توافق با ترکیه برای تکمیل کریدور شرقی- غربی و جنوبی- شمال غربی می‌تواند مسیری بسیار مطمئن برای دستیابی به بازارهای اروپا و آب‌های جنوب باشد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران و هیات همراه با بیان اینکه ترکیه از کشورهای مهم منطقه و دارای ارتباط خوب با ایران است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع که مبنای سیاست دولت سیزدهم توسعه روابط با همسایگان قرار داده شده، عزم جدی برای تسهیل مراودات تجار کشورمان با ترکیه داریم که در این راستا کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده برگزار می‌شود و در این کمیسیون،‌ دو کشور به توافقات خوبی خواهند رسید.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به روابط ترانزیتی گسترده ایران و ترکیه در چهار پایانه مرزی گفت: ایران و ترکیه از طریق چهار پایانه مرزی سرو، بازرگان، رازی و کوزه رش، تبادلات تجاری گسترده دارند که با توجه به این امر و موقعیت دو کشور برای ایجاد دسترسی متقابل به بازارهای اروپا و آب‌های آزاد، چشم انداز تجارت ۳۰ میلیارد دلاری قابل دستیابی است.

وی از برنامه ای مفصل برای توسعه ترانزیت و تجارت میان دو کشور خبر داد و گفت: رشد ۵۸ درصدی توسعه ترانزیت ایران در سال گذشته گواهی بر عزم جدی دولت سیزدهم در این حوزه با فراهم کردن زیرساخت‌ها است، بطوری که در کمتر از ۵۰ روز از سال ۱۴۰۳ نیز بیش از ۵۳ درصد رشد ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت شده که نشان می‌دهد مسیر ترانزیتی ایران رو به رشد است.

بذرپاش ادامه داد: توافق با ترکیه برای تکمیل کریدور شرقی- غربی و جنوبی- شمال غربی می‌تواند مسیری بسیار مطمئن برای دستیابی به بازارهای اروپا و آب‌های جنوب باشد.

وی در این راستا تاکید کرد: باید از فرصت‌های بی نظیر شهرستان خوی و پایانه رازی برای رشد ترانزیت بهره برداری شود، زیرا محور ترانزیتی خوی- قطور- رازی در راستا توسعه تجارت در حال اجراست و با اجرای این محور، در نظر گرفتن تسهیلات برای تردد فعالان اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها برای جابه‌جایی کالاها، می‌توانیم در سال ۱۴۰۳ نیز رکورد تازه‌ای در تجارت با ترکیه به ثبت برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی به توافقات کریدوری و ترانزیتی ایران با کشورهای همسایه در یک سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: برخی از این توافقات خبری نمی‌شود تا مانع سوء استفاده دشمنان شویم و از سوی دیگر افق روابط ایران و ترکیه روشن است.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود