سامانه املاک و مستغلات باید اصلاح می‌شد/ نیازی به ایجاد سامانه خودنویس نبود

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: در ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن آمده است که باید در سامانه املاک و مستغلات دسترسی برای عموم مردم ایجاد شود و در اصلاحات و تغییراتی باید درسامانه املاک و مستغلات انجام شود، نه اینکه سامانه جدیدی همچون «خودنویس» ایجاد شود.

داود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگویی پیرامون تخلفات مشاوران املاک، اظهار کرد: ۹۹ درصد تخلفات مشاوران املاک از سوی افراد فاقد مجوز صورت می گیرد و جامعه نیز تاکنون نتوانسته این مساله را تمیز دهد و افراد دارای پروانه کسب را شناسایی کند.

وی ادامه داد: در این عرصه افرادی که قصد دارند در حوزه املاک به عنوان مشاور فعالیت کنند، باید چارچوب قانونی آن را رعایت کنند تا در صورت تخلف شناسایی شوند.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه طبق آمار موجود حداقل ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنفی مشاور املاک بدون پروانه کسب در تهران فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: از این رو حداقل ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در این شغل، بدون داشتن مجوز فعالند و این در حالی است که هزینه‌های اجتماعی، دادن مالیات و پاسخگویی به تخلفات از سوی اعضای مجوزدار انجام می‌شود.

وی افزود: سال‌هاست که بر این امر تاکید داریم که افرادی که قصد دارند در شغل مشاوران املاک به فعالیت بپردازند، باید شناسنامه‌ای برای خود داشته باشند.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه در ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن به صراحت اعلام شده است که باید در سامانه املاک و مستغلات دسترسی برای عموم مردم ایجاد شود و قانون‌گذار پذیرفته که این سامانه پایه باشد، ادامه داد: در غیر اینصورت و اگر قرار است اصلاحات و تغییراتی انجام شود، باید از سامانه املاک و مستغلات انجام شود، نه ایجاد سامانه جدیدی همچون «خودنویس».

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: از خرداد ماه سال گذشته و به‌ویژه از ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ که دسترسی مشاوران املاک به سامانه املاک و مستغلات قطع شده است، مشاوران در عمل دچار مشکل شدند، زیرا قانونگذار دریافت کد رهگیری از طریق این سامانه را الزام کرده بود، اما اینکه وقتی دسترسی آنان به سامانه قطع شد چگونه باید اعمال شود را پیش‌بینی نکرده بود.

 وی اظهار کرد: باید پیش از رونمایی از سامانه خودنویس، باگ‌ها و ایرادات آن رفع و دسترسی مستقل برای بازیگران اصلی یعنی مشاوران املاک در نظر گرفته می‌شد و این در حالی است که اکنون برخی مشاوران املاک به سامانه خودنویس دسترسی ندارند.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه باید دلیل اینکه چرا سامانه املاک و مستغلات با آن حجم از آمار و اطلاعات از دسترس مردم و مشاوران املاک خارج شده، مشخص شود، افزود: در حالی که عنوان می‌شود در راه‌اندازی سامانه خودنویس کارِ کارشناسی انجام شده است، اما با اینکه بازیگران اصلی موضوع مشاوران املاک هستند، هیچ مشورتی با این صنف انجام نشده است.

وی در این راستا افزود: اینکه امروز مشکلات و باگ‌هایی را در این سامانه شاهد هستیم، ناشی از همین عدم هماهنگی و نبود بحث‌های کارشناسی است، از ۲۱ بهمن‌ماه سال گذشته که دسترسی مشاوران املاک به سامانه املاک و مستغلات قطع شد، در عمل نتوانستیم خدمات رسانی «مستمر» به مردم داشته باشیم که این امر سبب ایجاد برخی نارضایتی‌ها در بین مردم و مشاوران املاک شد.

بیگی‌نژاد ادامه داد: این در حالی است که صنف مشاوران املاک از هر برنامه و تصمیمی که مشاوران را در مسیر درست قانونی قرار داده و بازیگران آنها نیز صرفا «کسبه مجوز دار» باشند، استقبال می‌کند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود