کاهش انتظارات تورمی در ایران/ کاهش نقدینگی در فروردین ماه به 24.1 درصد

 رئیس کل بانک مرکزی از کاهش نقدینگی در فروردین ماه به 24.1 درصد خبر داد و گفت: بسیاری از ناترازی‌های موجود در نظام بانکی حاصل سیاست‌هایی است که دولت به بانک‌ها تحمیل می‌کند.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با موضوع اصلی «بازآرایی سیاست‌های پولی و نظارتی؛ با نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی» با بیان اینکه در قانون جدید بانک مرکزی ما به جای شورای پول و اعتبار، هیات عالی داریم که به پیشنهاد رئیس کل و با حکم رئیس جمهور انتخاب می شوند، تصریح کرد: رئیس جمهور شهید در این راستا تاکید داشت که افراد باید دو شرط داشته باشند یک کار بانکی بلد باشند و دوم افرادی باشند که با شخص رئیس کل بانک مرکزی هماهنگ باشند.  

فرزین با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد تا با اصلاح ساختار در بانک‌مرکزی، اعمال قدرت بانک را در سیاست ها داشته باشیم، اظهار کرد: سیاست تثبیت را سال 1402 اعلام و اجرا کردیم و با  توجه به این موضوع که تورم ما 20 درصد بیش از آمار بلند مدت بود، نقدینگی هم همینطور؛ و فعالان اقتصادی امکان پیش بینی اقتصاد را نداشتند. این سیاست را اجرا کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: نظام بانکی همچنان نیازمند اصلاحات اساسی است و بسیاری از ناترازی هایی که الان در نظام بانکی می بینیم، ناشی از سیاست هایی است که دولت تحمیل می کند به بانکها.

وی با بیان اینکه سال با اعلام هدف رشد نقدینگی و همکاری های صورت گرفته، توانستیم به سمت 25 درصد گسیل کنیم اما نهایتا 24.3 درصد شد و کمتر از هدفگذاری هم شد. رشد پایه پولی هم کاهش شدیدی داشت و به 28 درصد رسید.

فرزین درباره رشد پول نیز اظهار کرد: رشد پول به 12.8 درصد در اردیبهشت ماه رسیده است و این موضوع حاکی از آن است که انتظارات تورمی در ایران درحال کاهش است.

فرزین در ادامه با اشاره به تفاوت تورم مرکز آمار و بانک مرکزی، نیز اظهار کرد: اگر چه اعداد ما با مرکز آمار متفاوت است ولی تغییرات آن مشابه هم هست اما در صورتی که بخواهیم جهش تولید محقق شود نیازمند جهش منابع خواهیم بود و دولت باید بتواند خودش را تامین مالی کند؛ باید با پول بیرونی که وارد اقتصاد می شود، رشد را در سطح بالایی نگه داریم.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود