ارز فعلا تک نرخی نخواهد شد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ایجاد فاصله در نرخ ها بستر ساز رانت است، گفت: فعلا امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد اما فاصله بین نرخ های ارز باید به حداقل برسد.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در بحث مهم تأمین مالی، نباید تمرکز مستمر بر استفاده از پول داخلی باشد و درصورتی که دنبال دستیابی به اهداف توسعه ای کشور هستیم باید دنبال روش های جدید و جایگزین تأمین مالی باشیم تا در این شرایط هم رشد اقتصادی تحقق یابد و هم، کنترل تورم عملیاتی شود.

ور دی ادامه با بیان اینکه نظام تأمین مالی بانک محور است، گفت: طبق آمار بیش از ۹۲ درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است و هشت درصد بقیه هم از طریق دیگر شیوه های تامین مالی مانند بازار سرمایه و سرمایه خارجی تامین می شود که این مسئله کار را برای بانک مرکزی در جهت کنترل تورم و رشد نقدینگی و برقراری آرامش در اقتصاد بسیار سخت کرده است.

فرزین در ادامه با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی و در شرایط تحریم به دلایل محدودیت ها، امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد، افزود: ایجاد انتظارات تورمی منفی از طریق کانال های غیررسمی و بازار قاچاق، سبب اثرگذاری بر نرخ ارز شده و التهاب آفرینی از طریق نرخ گذاری های غیررسمی نیز در این شرایط مزید بر علت شده است تا به همراه شوک ها و مخاطرات سیاسی، نرخ ارز بعضی اوقات دچار تلاطم گردد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای اینکه بتوان جریان ورود کالا و خدمت به کشور بدون خدشه ادامه پیدا کند و نیازهای ضرور مردم تامین شود و بازار، هویت پیش بینی پذیر خود را حفظ کند، چاره ای جز اجرای سیاست تثبیت نداریم.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع بر این امر معتقدم که امکان تک نرخی شدن ارز همزمان با اجرای سیاست های تثبیت وجود ندارد اما در عین حال باید تلاش کنیم تا فاصله میان نرخ ها به حداقل برسد، چراکه ایجاد فاصله در نرخ ها بستر ساز رانت است.

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود