رسوب کالا در گمرکات به 2 میلیون تن کاهش یافت

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به کاهش رسوب کالا در گمرکات گفت: ۱.۲ میلیون تن کالا دچار ماندگاری شده که این عدد نسبت به سال‌های گذشته که شاهد ارقام ۳.۵ تا ۴ میلیون تن بوده‌ایم کاهش یافته است.

محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران در اظهاراتی با اشاره به ماندگاری 120 قلم کالا در گمرکات کشور گفت: این اقلام مربوط به شرکت‌های قطعه‌ساز، خودروسازی و سایر شرکت‌های تولیدی است که بجز لیست مشمول کالاهای ترخیص درصدی، کالاهای دیگری نیز وارد کرده‌اند.

وی در این راستا افزود: اخذ مجوزها از دستگاه‌های همجوار از جمله عوامل مهم در مسئله ماندگاری کالاها در گمرکات کشور است.

رضوانی‌فر همچنین تصریح کرد: در طول سال 1402، تعداد بخشنامه‌های مرتبط با تجارت خارجی حدود 53 درصد کاهش پیدا کرد.

وی گفت: سال 1401، 264 بخشنامه داشتیم که در سال 1402 این رقم به 125 بخشنامه موثر در حوزه تجارت خارجی کاهش یافت.

رئیس کل گمرک ایران همچنین افزود: در دو ماهه سال 1401، 27 بخشنامه داشتیم اما در دو ماهه ابتدایی سال جاری 11 بخشنامه در این حوزه را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه این موارد مصوباتی بود که از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا دریافت کرده بودیم که مهم‌ترین این موارد مربوط به ترخیص درصدی برای کالاهای اساسی و لیستی از اقلام اولیه تولید است، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده شاهد هستیم که 96 درصد کالاهای وارداتی در زمان مقرر ترخیص شده است. این درصد برابر 72 میلیارد دلار واردات و 43 میلیون تن حجم کالاهای وارد شده به کشور است.

رئیس کل گمرک ایران همچنین با بیان اینکه 1.2 میلیون تن کالا دچار ماندگاری شده است، اظهار کرد: این عدد نسبت به سال‌های گذشته که شاهد ارقام 3.5 تا 4 میلیون تن بوده‌ایم کاهش قابل توجهی داشته است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود