متولی توسعه روستاها کیست؟

مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن تاکید کرد: متولی توسعه روستاها بنیاد مسکن است.

علی خوئینی، مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن با بیان اینکه وظیفه صدور مجوز، طراحی، نظارت و معرفی روستائیان به بانک برای دریافت تسهیلات مسکن بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است گفت: تولی‌گری روستاها نیازمند بحث و بررسی بسیاری است.

وی ادامه داد: موضوع بحث توسعه روستاها از دو بعد سکونت و فعالیت‌ مد نظر است که در بحث سکونت، خانه، معابر، زندگی روزمره و ... را شامل می‌شود و بحث فعالیت نیز مربوط به مزارع و باغات است.

مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن تصریح کرد: هر کدام از این موارد مرجع و متولی خاص خود را دارد و با توجه به این موضوع در بحث سکونت و ساخت و ساز خانه‌های روستایی بنیاد مسکن و در بحث مزارع و باغات، وزارت جهاد متولی است.

خوئینی همچنین اظهار کرد: جهاد کشاورزی بر این امر معتقد است که متولی توسعه روستاها است و باید این موضوع را درنظر گرفت که این یک حرف نسنجیده است چرا که جنس کارهای عمرانی با مباحث مربوط به تولید محصولات کشاورزی بسیار متفاوت است.

وی در ادامه ضمن اشاره به پیشینه 45 ساله بنیاد مسکن در بازسازی و نوسازی واحدهای مسکن روستایی گفت: تاکنون با نظارت بنیاد مسکن و با مشارکت مردم 2 میلیون و 901 هزار و 519 واحد مسکن روستایی در سراسر کشور بازسازی شده است و از سوی دیگر تاکنون 3.7 میلیون جلد سند نیز تحویل مردم شده است.

خوئینی افزود: بنیاد مسکن در تمام شهرستان‌ها دارای نمایندگی است و کارشناسان فنی و مهندسی بنیاد مسکن در تمام روستاها مستقر هستند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت جهادکشاورزی باید به دنبال اجرای وظایف اصلی خود مانند پرورش قارچ،‌ پرورش ماهی و ... برود، درباره دلیل مطرح شدن این ادعای وزارت کشاورزی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه اینچنین آمده است که باید یک سازمان متولی امور روستایی شکل بگیرد و با وجود اینکه این پیشنهاد برگشت خورده و وجه عملیاتی به خود نگرفته اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید متولی توسعه روستاهاست.

مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن ادامه داد: براساس ماده 3 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ایجاد دستگا‌های موازی ممنوع است و از سوی دیگر در اسناد بالادستی نیز بر چابک‌سازی دولت تاکید شده است، لذا باید کارها به بخش خصوصی واگذار شود نه اینکه یک سازمان دولتی را تشکیل دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات کشاورزی روستایی معیشتی است، اظهار کرد: تولیدات اصلی کشاورزی کشور در گلخانه‌های صنعتی که در حریم شهرها واقع هستند انجام می‌شود که  وزارت جهاد از کشت و صنعت و قطب‌های کشاورزی کشور غافل شده و به روستاها چسبیده است.

خوئینی همچنین از تهیه طرح هادی 40 هزار روستا خبر داد و گفت: تاکنون 20 هزار طرح هادی مورد بازنگری قرار گرفته  و  بازنگری طرح هادی 10 هزار روستا نیز در دستور کار قرار دارد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود