آغاز ساخت بزرگ‌ترین برخورد ‌دهنده ذرات جهان در سال 2027

چین ساخت بزرگ‌ترین برخورد ‌دهنده ذرات جهان را در سال ۲۰۲۷ آغاز می‌کند.

براساس گزارش های منتشر شده، چین امیدوار است ظرف سه سال دستگاه برخورددهنده ذرات پنج میلیارد دلاری بسازد و از برخورددهنده بزرگ پیشنهادی اروپا پیشی بگیرد.

گفته می شود، هدف از ساخت برخورددهنده الکترون پوزیترون دایره‌ای‌شکل (CEPC) با طول ۱۰۰ کیلومتر، مطالعه دقیق بوزون هیگز  است؛ ذره‌ای اسرارآمیز که به همه چیز جرم می‌دهد. چنین اطلاعاتی می‌تواند به سوالات اساسی درمورد نحوه تکامل جهان و تعامل ذرات پاسخ دهد.

براین اساس، سال آینده، پیشنهاد CEPC برای گنجاندن احتمالی این طرح در برنامه پنج سال آینده به دولت چین ارائه خواهد شد. براساس گزارش جامع طراحی-فنی که سوم ژوئن منتشر شد، اگر طرح بتواند حمایت دولت را جلب کند، ساخت آن می‌تواند در سال ۲۰۲۷ آغاز شود و حدود یک دهه طول خواهد کشید.

طبق ‌گزارش نیچر، برخورددهنده بسیار بزرگ چین حدود ۵٫۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و ساخت و راه‌اندازی آن درمقایسه‌با برخورددهنده اف‌سی‌سی ۱۷ میلیارد دلاری اروپا کم‌هزینه‌تر خواهد بود. در صورت دریافت مجوز دولت، ساخت مرکز اروپایی در دهه ۲۰۳۰ آغاز خواهد شد.

برخورد دهنده CEPC درون تونل زیرزمینی عظیم خود الکترون‌ها و پادذرات آن‌ها یعنی پوزیترون‌ها را با انرژی بسیار زیادی به هم می‌کوبد تا میلیون‌ها بوزون هیگز تولید کند. اندرو کوهن، فیزیکدان نظری از دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ، می‌گوید تعداد زیاد آن‌ها به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که این ذره را با جزئیاتی بیشتر از قبل مطالعه کنند.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود