آیا عنوان بزرگترین بازار ساخت‌وساز جهان به عربستان می‌رسد؟

عربستان سعودی با تزریق مبالغ بالا به پروژه‌های مختلف بدنبال تحقق تحول و متنوع‌سازی اقتصاد در این کشور است تا بتواند به عنوان بزرگترین بازار ساخت و ساز جهان شناخته شود.

طبق گزارش منتشر شده کل ارزش تولیدات حوزه ساخت وساز عربستان تا پایان سال 2028 به 181.5 میلیارد دلار می رسد که تقریبا 30 درصد بیشتر از سطوح 2023 است.

بلومبرگ نیز در این راستا اعلام کرده است که اکثر این ساخت‌وساز مربوط به املاک اقامتی و ابرپروژه‌های این کشور می‌شود که در واقع بخشی از فرایند طرح توسعه شاهزاده محمد بن سلمان در راستای گذار عربستان از اقتصاد وابسته به نفت است. طرحی که به چشم‌انداز 2030 مشهور است  و برای موفقیت نیازمند افزایش جمعیت و همچنین هجوم گردشگران خارجی است.

محمد نبیل، شریک منطقه ای و رئیس پروژه و خدمات توسعه خاورمیانه و شمال آفریقا در نایت فرانک، نیز در این راستا اظهار کرده اس که ما در حال حاضر شاهد تحولی تاریخی در عربستان سعودی هستیم که پروژه‌های ساختمانی از نظر مقیاس طراحی و ارزش بسیار چشمگیر هستند.

با توجه به مقیاس خط توسعه، دولت این کشور می تواند تا سال 2030 بیش از 3 تریلیون دلار سرمایه گذاری جذب کند، رقمی که اخیرا وزیر سرمایه‌گذاری عربستان در جریان افتتاحیه مجمع همکاری چین و خلیج فارس برای صنایع و سرمایه گذاری در چین در ماه گذشته تایید کرد.

بررسی‌های نایت فرانک حاکی از آن است که، از زمانی که طرح ابتکاری چشم‌انداز 2030 حدود 8 سال پیش معرفی شد، عربستان سعودی پروژه‌های متعددی را با ارزشی بالغ بر 1.25 هزار میلیارد دلار راه‌اندازی کرده است.

این سرمایه‌گذاری قابل توجه در تحول پادشاهی در قلب چشم انداز 2030 قرار دارد و همچنین موقعیت پادشاهی را به عنوان یک مرکز جهانی گردشگری، بازرگانی و تجارت تقویت خواهد کرد.

این تحول در کل چشم انداز شهری مشهود است و هدف آن ارائه بیش از 660 هزار واحد مسکونی، بیش از 320 هزار اتاق هتل، بیش از 5.3 میلیون متر مربع فضای خرده فروشی و بیش از 6.1 میلیون متر مربع فضای اداری جدید می‌شود.

نبیل در این راستا اظهار کرده است که 38 درصد از ارزش قرارداد موجود مربوط به ریاض است که معادل 54 میلیارد دلار است و پس از آن مکه و تبوک به ترتیب با 28.7 میلیارد دلار و 28.5 میلیارد دلار قرار دارند.»

در حالی که اعطای قراردادهای بخش ساخت و ساز 61 درصد از ارزش کل را تشکیل می دهد، بخش حمل و نقل با 33 درصد در رتبه دوم قرار دارد که نشان دهنده سرمایه گذاری قابل توجهی است که در تقویت زیرساخت های حمل و نقل پایتخت انجام شده است .

طبق تحلیل نایت فرانک، بخش مسکونی در درجه اول بر ارزش تولید ساخت و ساز عربستان سعودی تسلط دارد، که 31 درصد (43.5 میلیارد دلار) از ارزش کل تولید در سال 2023 را تشکیل می دهد و پیش بینی می شود تا سال 2028 به 56.9 میلیارد دلار برسد.

اما از سوی دیگر با وجود این موضوع که اکثر آنها هنوز تحویل داده نشده و برخی هم نسبت به آنچه در برنامه وجود داشت، کوچکتر شده‌اند، با نزدیک شدن به موعد 2030، پادشاهی عربستان در حال سرعت بخشیدن به انجام پروژه‌هاست.

طبق گزارش نایت فرانک، تنها در سال 2023، بیش از 140 میلیارد قرارداد ساخت و ساز امضا شده است که اکثر آنها در ریاض بوده که عربستان در نظر دارد جمعیت آن را تا سال 2030 به 10 میلیون نفر برساند.

با آماده شدن عربستان برای میزبانی اکسپو جهانی در سال 2030 - و احتمالاً جام جهانی در سال 2034 - پایتخت این کشور به نقطه کانونی تحولات حوزه ساخت وساز تبدیل شده است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود