داستان چک‌های کاغذی چه زمانی به پایان می‌رسد؟

معاون فناوری بانک مرکزی از حذف چک‌های کاغذی طی 3 سال آینده و جایگزین شدن چک‌های الکترونیک به جای آن‌ها خبر داد.

مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه چک کاغذی تا ۳ سال آینده از شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین آن می‌شود، اظهار کرد: چک الکترونیکی ساده و راحت است و براین اساس بانک مرکزی از نظر تامین زیرساخت‌ها برای سفته و برات الکترونیکی آماده است و به زودی در اولین بانک عملیاتی می‌شود.

وی در تشریح جزئیات مربوط به چک الکترونیکی گفت: تاکنون ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده و گرچه یک درصد از کل چک‌ها هم نیست، اما زیرساخت فراهم است و به زودی در سراسر شبکه بانکی اجرا می‌شود.

محرمیان با بیان این که عمده چک‌های شبکه بانکی کاغذی است، اظهار کرد: سهم چک‌های الکترونیکی به تدریج در شبکه بانک افزایش می‌یابد.

وی همچنین در ادامه پیرامون سامانه ستاره برای وثیقه الکترونیکی نیز اظهار کرد: سامانه توثیق الکترونیکی ستاره در وزارت اقتصاد مستقر است و برای تسهیلات خرد استفاده می‌شود. فرد وام گیرنده با وثیقه الکترونیکی سریع به وام می‌رسد و این وثیقه الکترونیکی در وام‌های خرد، جایگزین ضامن می‌شود.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی افزود: برات الکترونیک در وزارت اقتصاد برای بازرگانان فعال شده است و در مورد بانکداری الکترونیکی در ایران نیز باید گفت که ۹۳.۵ درصد از اشخاص بزرگسال کشور به تراکنش‌های بانکی الکترونیک دسترسی دارند، در آمریکا این رقم ۹۳ درصد است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در تشریح تاثیر یارانه نقدی و داشتن حساب بانکی یارانه‌بگیران بر این آمار نیز گفت: زیرساخت بانکی از ۳۰ سال قبل در شبکه بانکی فراهم شده است، طرح یارانه نقدی هم کمک کرد تا به آمار ۹۳.۵ درصدی برخورداری از بانکداری الکترونیکی رسیدیم.

وی گفت: با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده شبکه بانکی، امکان اجرای ریال دیجیتال در کشور فراهم شده است، اما برای رفع مشکلات، ابتدا در جزیره کیش اجرا شد تا ایراد‌های کار در عمل برطرف شود.

معاون بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر چک الکترونیک، برات الکترونیک و سفته الکترونیکی در شبکه بانکی عملیاتی شده است.

محرمیان همچنین با اشاره به سامانه‌های الکترونیکی بانک‌ها و کمک به کشف ناترازی بانکها، اظهار کرد: بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر بانکی به راحتی به ناترازی‌ها پی می‌برد و این مشکل به شبکه بانکی اعلام می‌شود.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود