آیا تعطیلات رسمی جزو ایام مرخصی محسوب می‌شود؟

قانون کار در ماده 64 تاکید دارد که مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعاً بمدت یک ماه است و از سوی دیگر سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نمی‌شود.

طبق قانون مدت زمان مرخصی استحقاقی کارمندها و کارگرها در یک ماه دو روز و نیم است که مجموع آن در کل سال 192ساعت می‌شود.

براین اساس، فرد شاغل 26روز در سال حق استفاده از مرخصی سالانه دارد که این 26روز به اضافه 4جمعه که در یک ماه وجود دارند، میزان مرخصی استحقاقی را به یک ماه می‌رسانند.

طبق ماده 62قانون مرخصی وزارت کار، مرخصی استحقاقی روزهایی از سال محسوب می شود که هر شخص می‌تواند بدون آنکه از حقوقش کم شود، در محیط کار حاضر نشود و باید به این نکته توجه داشت که همه افراد شاغل از جمله کارگرها، کارمندهای دولتی و کارکنان بخش خصوصی مشمول این قانون می‌شوند.

در واقع می توان اینطور گفت که مرخصی برای نیروی کار بخشی از حق قانونی وی محسوب می شود و براساس ‌ماده 64 قانون کار؛ مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعاً یک ماه است.

از سوی دیگر سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نمی شود و برای کار کمتر از یک سال، مرخصی مزبور به‌نسبت مدت کار انجام‌یافته محاسبه خواهد شد.

اما از جمله سوالاتی که در این میان برای نیروهای کار مطرح می شود این موضوع است که، اگر کارگری به‌صورت سه نوبت کار در خط تولید شاغل باشد و بخواهد 5 روز درخواست مرخصی استحقاقی کند، بعنوان مثال از یکم تا پنجم تیرماه مرخصی خود را نوشته باشد ولی سوم و چهارم تیر تعطیل رسمی است آیا این دو روز تعطیل رسمی به آن 3 روز غیرتعطیل اضافه می‌شود؟ یعنی جمعاً 5 روز به مرخصی می‌رود و این نکته که آیا باید در موارد این‌چنینی مرخصی به‌صورت جداجدا نوشته شود و ایام تعطیل رسمی در آن لحاظ نشود یا خیر؟

و یا حتی این پرسش که آیا ایام تعطیل رسمی که بین روزهای مرخصی استحقاقی قرار می‌گیرد جزو همان مرخصی استحقاقی محاسبه می‌شود؟

درباره پاسخ این پرسش ها باید به ماده 64 قانون کار استناد کرد که تاکید دارد: مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب 4 روز جمعه, جمعاً یک ماه است  و سایر روزهای تعطیل جزء مرخصی محسوب نمی شود.  

از این رو مرخصی مزبور برای کار کمتر از یک سال، به‌نسبت مدت کار انجام‌یافته محاسبه می‌شود و  اگر اثنای مرخصی مقارن با 2 روز تعطیل رسمی باشد روزهای تعطیل رسمی در حکم مرخصی نخواهد بود.

پیرامون درخواست مرخصی نیز باید اینطور گفت که باید صرفاً میزان مرخصی به روز یا ساعت ذکرشده و تاریخ یا ساعت شروع و تاریخ یا ساعت پایانی مرخصی ذکر شود.

در رابطه با این موضوع می توان اینطور مثال که، اگر حدفاصل روزهای اول مرداد (شنبه) الی 7 مرداد (جمعه) مصادف با دو روز تعطیل رسمی (دوشنبه و سه‌شنبه) باشد و کارگر بخواهد از 4 روز مرخصی استفاده کند باید در برگه مرخصی خود میزان مرخصی را 4 روز و تاریخ شروع را از 1403.5.1 لغایت 1403.5.6 قید کند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود