طرح نهضت ملی مسکن؛ ترمز رشد قیمت مسکن را کشید؟!

افزایش ساخت و ساز مسکن و ساخت چهارمیلیون مسکن تحت عنوان طرح نهضت ملی مسکن سبب توقف رشد قیمت مسکن شده است.

همانطور که می دانید قیمت مسکن از جمله دغدغه‌های اصلی خانوار‌های ایرانی در سالیان اخیر محسوب می شود، به طوری که طبق گزارش مرکز آمار ۵۰ درصد از هزینه کل خانوار‌های پایتخت خرج مسکن می‌شود، به همین جهت یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم بخش مسکن بود.

از جمله عواملی که می تواند بشدت بر روی قیمت مسکن تاثیرگزار باشد، ساخت و تولید مسکن است.

در واقع ساخت چهارمیلیون مسکن تحت عنوان طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم در تمامی استان‌ها کلید خورد به طوری که پس از گذشت سه سال با اعلام وزارت راه و شهرسازی دومیلیون ۵۶۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت و بهر‌برداری است که بدون شک تاثیر مثبتی در کاهش قیمت مسکن داشته است.

از سوی دیگر عدم ساخت مسکن در دولت قبل سبب شده بود تا سالیان زیادی درصد تغییر قیمت هر متر مربع واحد مسکونی زیاد باشد و عملکرد دولت سیزدهم را هم تحت الشعاع قرار دهد به طوری که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مشابه سال قبل ۹۸.۷ درصد افزایش داشته است، اما پس از گذشت سه از عمر دولت سیزدهم و با افزایش ساخت مسکن و تحویل مسکن به متقاضیان این آمار در سال جدید به کلی تغییر پیدا کرد و شاهد یک کاهش چشم گیر در این زمینه بودیم.

بر این اساس درصد تغییر قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران در خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال گذشته خود تنها ۹.۷ دصد افزایش داشته که اصلا قابل مقایسه به سال ۱۴۰۲ نیست.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود