با قیمت خرید تضمینی گندم ۱۹ هزار تومانی، خودکفا می‌شویم؟

هر چند دولت با اعلام قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده، امیدوار است که به خودکفایی گندم برسیم اما به نظر می‌رسد کشاورزان نسبت به این عدد معترض هستند.

قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده آبی پس از تاخیر حدود ۲ ماهه ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. رقمی که همانند سال آبی جاری با اعداد پیش بینی شده فاصله داشت.

در حالی که گفته می‌شد قیمت خرید تضمینی گندم بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است و بسیاری این نرخ را ۲۳ هزار تومان پیش بینی می‌کردند، در نهایت رقم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد. امسال نیز در حالی که بسیاری از کارشناسان قیمت منطقی را ۱۷ هزار تومان می‌دانستند، در نهایت دولت رقم ۱۵ هزار تومان را برای خرید گندم اعلام کرد.

علیقلی ایمانی، دیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به پتانسیل بخش کشاورزی، خودکفایی گندم منوط به اعلام قیمت معقول و منصفانه مورد رضایت کشاورزان است.

به گفته او، تامین به موقع و ترکیبی کودهای بخش کشاورزی با ترکیب فسفات و پتاس از دیگر راهکارهای افزایش عملکرد در واحد سطح و رسیدن به خودکفایی است که امیدواریم به میزان کافی تدارک دیده شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

ایمانی با بیان اینکه مشکلی در تامین بذر گندم نداریم، افزود: تامین و تدارک سموم علف کش و توزیع در بین کشاورزان هم در افزایش بهره وری تولید گندم به عنوان مهم‌ترین محصول استراتژیک تاثیر بسزایی دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به افزایش ۴۴ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل، امسال در تامین گندم نان بی‌نیاز از واردات شدیم که بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر شرایط مساعد بارش در فصل پاییز و اعلام قیمت خرید تضمینی گندم منطقی برآورد می‌شود که سال آینده در تامین گندم مورد نیاز کشور خودکفا و بی‌نیاز از واردات شویم.

با این وجود آنگونه که بسیاری از کشاروزان اعلام می‌کنند، قیمت خرید تضمینی گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی فاصله چشم گیری از اعداد و ارقام هزینه تولید دارد. برخی کشاورزان اعلام می‌کنند که سال آینده به کشت جایگزین روی می‌آورند و یا اینکه گندم خود را تحویل دولت نمی‌دهند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود