رشد قیمت مسکن در پایتخت پس از چند ماه تک رقمی شد؟

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به کاهش چشمگیر رشد تورم نقطه به نقطه در شهر تهران اظهار کرد: براساس گزارش بانک مرکزی پس از ۷۸ ماه، رشد ۲ رقمی قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی شده است.

ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگویی با بیان اینکه در حوزه بازار مسکن در بحث عرضه و ساماندهی بازار اقداماتی بمنظور تنظیم عرضه و تقاضا صورت گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و به ۹.۷ درصد رسیده است، گفت: این در حالی است که در خرداد ماه ۱۳۹۸ این عدد نزدیک به ۱۱۸ درصد بوده است.

نوروزی همچنین اظهار کرد: نرخ سرمایه گذاری در مسکن در سال ۱۳۹۸ حدود منفی ۱۹ درصد بود و طبق داده های مرکز آمار اکنون این عدد به مثبت ۳.۴ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در زمینه صدور پروانه ساختمانی در شهرها نیز شاهد رشد خوبی بودیم، گفت: آورده مردم در طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در صورتی که این میزان پول در بازار خرید و فروش مسکن وارد می شد سبب بروز تورم می شد، اما به دلیل اینکه وارد حوزه تولید شده است منجر به کاهش قیمت مسکن و رونق تولید مسکن شده است.

وی همچنین اظهار کرد:سهم مردم در خودمالکی شهری و خودمالکی روستایی و مسکن حمایتی ۳۸۸ هزار میلیارد تومان در گردش است که مجموع منابع بانکی و مردمی است.

نوروزی ادامه داد: بخش اجاره یک سال عقب تر از حوزه خرید و فروش است، اما روند کاهشی داشته است که این کاهش به پشتوانه قانونی که در مجلس به تصویب رسیده به همه شهرها ابلاغ شده است و طبق آن در شهر تهران امکان افزایش اجاره بیش از ۲۵ درصد نیست و در صورت افزایش اجاره بیش از این میزان جرایمی به دنبال دارد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود