صندوق توسعه ملی طی 13 سال گذشته چقدر در بخش غیردولتی هزینه کرده است؟

صندوق توسعه ملی از ابتدی تشکیل تاکنون ۲۹.۱ میلیارد دلار منابع ارزی به بخش غیر دولتی پرداخت کرده است.

مجموع مصارف ارزی صندوق توسعه ملی در ۱۳ سال گذشته ۱۴۷.۳ میلیارد دلار است که از این رقم مصارف دولتی و حاکمیتی ۸۹.۳ میلیارد دلار، مصارف غیر دولتی ۲۹.۱ میلیارد دلار، سپرده‌گذاری بر اساس مجوز‌ها ۶.۹ میلیارد دلار و تبدیل ارز به ریال ۹.۴ میلیارد دلار بوده است.

از سوی دیگر نیز میزان سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیون دلار و میزان برگشت از تسهیلات پرداختی به صندوق توسعه ملی ۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

با توجه به اینکه، منابع صندوق توسعه ملی متعلق به نسل‌های کنونی و آینده است، بنابراین مدیریت دارایی صندوق باید بسیار قوی باشد که منابع به نخو بهینه نگهداری و سرمایه‌گذاری شود که علاوه بر حفظ ارزش دارایی عمومی به عنوان امانت، بیشترین بازدهی را نیز همراه داشته باشد و در این زمینه طبق اعلام صندوق توسعه ملی، ترکیب غیر بهینه سبد ارزی و نحوه نگهداری آن باعث زیان ۸.۲ میلیارد دلاری در منابع صندوق توسعه ملی شده است. سایر پرداخت‌های صندوق نیز ۱.۶ میلیارد دلار بوده است.

گفتنی است، صندوق توسعه ملی در واقع صندوق انفال (ثروت عمومی بین النسلی) است که قرار بر این شد که منابع آن در قالب تسهیلات به بخش خصوصی و عمومی غیر دولتی پرداخت شود و از محل عایدی درآمد‌ها برای نسل‌های بعدی ذخیره شود، اما در طول سال‌های فعالیت خود، دولت‌ها به دلیل کسری منابع درآمدی یا کسری بودجه مجبور می‌شدند به روش‌های مختلف از منابع این صندوق برداشت کنند و اکنون دولت یکی از بزرگترین بدهکاران صندوق شده است.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود