کدام کشورها در سال 1403 بیشترین مبادلات تجاری با ایران را داشتند؟

آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است در ۴ ماه ابتدای 1403 مبادلات تجاری ایران و افغانستان به لحاظ وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد روند رو به رشدی بوده است.

طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مبادلات تجاری ایران و افغانستان در ۴ ماه ابتدای امسال به لحاظ وزنی ۳۱ درصد و به لحاظ ارزشی ۳۸ درصد رشد کرده است.

براین اساس در ۴ ماه ابتدای سال 1403 ارزش مبادلات ایران به افغانستان ۷۲۴ میلیون و ۷۵ هزار دلار بوده است در حالی که در ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور ۵۲۳ میلیون و ۸۶۳ هزار دلار بود.

در ۴ ماه ابتدای امسال افغانستان رتبه ۵ را در مبادلات تجاری با ایران به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، محصولات صنعتی، پتروشیمی و صنایع غذایی از جمله کالا‌های صادراتی ایران به افغانستان است و براساس آنچه که معاون سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده است، توافقاتی در زمینه بهره‌مندی از معادن افغانستان صورت گرفته است که هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

وی همچنین در این ر استا اعلام کرده است که افغانستان در مسیر بازسازی و توسعه است و ایران برای افزایش حجم پروژه مشترک خدمات فنی و مهندسی با این کشور آماده است.

براین اساس مبادلات تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۴ ماهه ابتدای امسال ۱۹ میلیارد و ۸۲۰ هزار و ۵۴۷ دلار بوده است که در مقایسه با سال گذشته به لحاظ وزنی ۵ درصد و به لحاظ ارزشی ۶ درصد رشد داشته است و در این میان کشور‌های امارات متحده عربی، ترکیه، عراق و پاکستان نیز در رتبه اول تا چهارم مبادلات تجاری با ایران طی مدت یاد شده بوده‌اند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود