عدم کارآیی کافی سامانه ثبت قرارداد  

طبق اخبار منتشر شده سامانه ثبت قرارداد نتوانسته امنیت شغلی کارگران را تأمین کند، ‌چرا که برخی کارفرمایان از بارگذاری نسخه قرارداد خودداری می کنند.

علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار در حدود یک ماه پیش از رونمایی سامانه ثبت قرارداد کار داد خبر داد و اظهار کرده بود که از این پس هر کارفرمایی که خواهان بکارگیری نیروی شغلی در محیط کارگاهی خود باشد، می تواند با مراجعه به سامانه جامع روابط کار متن قرارداد شغلی با نیروی کار خود را تنظیم و بارگذاری کند.

سپس این قرارداد پس از تنظیم الکترونیک از طریق همین سامانه به اطلاع کارگر مذکور نیز رسیده و درصورت تأیید وی به صورت خودکار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سند رسمی به ثبت می رسد.

براین اساس کارفرمایان با ورود به این سامانه باید تمامی مشخصات نیروی کار مورد نظر، مدت قرارداد،  دستمزد و سایر جزئیات رابطه شغلی با وی را بارگذاری کنند و از سوی دیگر نیز کارگران هم با ورود به این سامانه می توانند جزئیات قرارداد شغلی خود را پیش از ثبت نهایی بررسی و در صورت مغایرت با توافقات اولیه، دوباره برای کارفرما ارسال کرده تا پس از اصلاح و تایید طرفین در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت نهایی ثبت شود.

معاون وزیر کار همچنین درباره این سامانه تصریح کرد که این سامانه سبب شفافیت رابطه شغلی میان کارگران و کارفرمایان می  شود و از این رو امکان تهدید اخراج یا اخذ سفته و.. را از بین برده و زمینه عقد قراردادهای سفید امضا را هم کاهش خواهد داد.

از سوی دیگر نیز با راه اندازی این سامانه، قطعا قرادادهای جعلی و مشکل‌دار از بین خواهد رفت و دعاوی در ادارات کار کاهش خواهد داشت و ثبت قرارداد شغلی در این سامانه فعلا برای کارفرمایان الزامی نیست اما به یقین ثبت الکترونیک قراردادها در وزارت کار، جلوی سوء استفاده هریک از طرفین از مفاد قرارداد را خواهد گرفت و امکان رسیدگی سریع و مستند به دعاوی را فراهم می کند.

رعیتی فرد همچنین در این راستا تاکید کرد که بازرسان ادارات کار اهرم اجرایی و الزام واحدهای کارگری به پُر کردن مفاد قرارداد شغلی در این سامانه هستند و علاوه بر این براساس ماده 192 قانون کار، کارفرمایان موظفند نسخه قرارداد شغلی با کارگران را در اختیار ادارات کار قرار دهند و استفاده از این شیوه الکترونیک موجب شفافیت، اطمینان حقوقی، تسهیل آمارگیری و تسریع در برنامه ریزی می شود.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود