سیاح:

150 هزار مجوز کسب‌وکار با تاخیر مواجه شده بودند

رئیس مرکز ملی مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درباره تعداد مجوزهایی که به صورت خودکار صادر شده است، گفت: حدود 150 هزار مجوز با تاخیر مواجه شده بودند که این مجوزها به سه دسته تقسیم می‌شدند.

سید امیرحسین سیاح، رئیس مرکز ملی مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در گفتگویی پیرامون فرآیند رخ داده در صدور خودکار مجوزهایی که با تاخیر از سوی دستگاه‌های اجرایی بلاتکلیف باقی مانده بودند، اظهار کرد: صدور مجوزهای خودکار از وظایف درگاه ملی مجوزها محسوب می شد که با توجه به این موضوع اجرای آن با پیچیدگی‌هایی همراه بود.

وی با بیان اینکه مجلس بارها بر این امر تذکر داده بود که چرا این قانون اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: ما  نیز در پاسخ اعلام کرده بودیم که این اقدام خطرناک است اما از سوی دیگر در نیمه دوم سال 1402 و در یک دوره صدور خودکار مجوزها انجام شد.

وی با بیان اینکه در آن مرحله توجه شدیم که دستگاه‌ها بسیاری از درخواست‌ها را رد کرده بودند اما پاسخ اقدام خود را به درگاه ملی مجوزها نداده بود، افزو: علت نیز این بود که نرم افزار دستگاه بروزرسانی نشده بود.

سیاح تصریح کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که شروع صدور مجوز خود کار از مجوزهای ثبت محور آغاز شده است و صدور مجوزهای ثبت محور تاخیر ندارد و در زمان خود صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در نتیجه مسئله صدور خودکار مجوزهای تایید محور است و تایید محور به این معنا است که استعلام‌های اولیه مجوزی دریافت می‌شود و سپس مجوز برای تایید دستگاه تخصصی ارسال می‌شود. دستگاه تخصصی باید ظرف مدت مشخص مجوز را صادر کند یا علت رد درخواست را ذکر کند.

سیاح در ادامه با اشاره به اشکال در مرحله اول صدور مجوز خودکار مجوزها به دلیل نقص نرم‌افزاری نیز گفت: متاسفانه برخی دستگاه‌ها به موقع مجوز را صادر نمی‌کنند یا درخواست را با ذکر دلیل رد نمی‌کنند و مردم را معطل نگه می‌داشتند.

وی گفت: دستگاه‌های دیگری نیز بودند که کار خود را به موقع انجام می‌دادند اما به این دلیل که بروزرسانی نرم افزاری انجام نداده بودند، برای آنها تاخیر ثبت می‌شد.

رئیس مرکز ملی مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ادامه داد: در مرحله نسخت که صدور مجوزها به صورت خودکار انجام شد، درگاه متوجه شد که دستگاه‌ها بروزرسانی نرم افزاری را انجام نداده بودند و به این ترتیب درگاه به اشتباه درخواست‌ها را تاخیر خورده می‌دانست در حالی که دستگاه درخواست را رد یا محوز را صادر کرده بود اما پس از این اتفاق چند ماه به دستگاه‌ها فرصت دادیم تا سیستم‌های خود را بروز کنند.

وی افزود: از سوی دیگر برخی دستگاه‌ها همچنان کوتاهی می‌کردند اما برخی دیگر کار خود را به موقع انجام دادند. طبق برنامه امکان صدور خودکار مجوزها را از اول تیر ماه باز کردیم. حتی در موضوع عدم صدور خودکار مجوزهایی که با تاخیر مواجه شده‌اند، دادگاهی تشکیل و با وجود ارائه توضیحات در مورد خطرات اغ ما را محکوم کردند که شما باید حکم قانون را اجرا کنید. این موضوع در کنار اصرار مجلس سبب شد تا در نهایت صدور خودکار مجوزها عملیاتی شود.

رئیس مرکز ملی مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار همچنین درباره تعداد مجوزهایی که به صورت خودکار صادر شده است، نیز اظهار کرد: حدود 150 هزار مجوز با تاخیر مواجه شده بودند.

وی تصریح کرد: این مجوزها به سه دسته تقسیم می‌شدند. یک دسته مجوزهای نهایی بودند که فرد با آنها می‌توانست کاسبی کند. دسته دیگر مجوزهای فرآیندی بودند.

سیاح گفت: به طور مثال پاسخ یک استعلام یا موافقت نامه از جمله این موارد بود که فرد نمی‌توانست با آن کسب و کاری را آغاز کند  و دسته سوم نیز مجوزهای تغییر کاربری بودند. با کمک سازمان امور اراضی مسئله دسته سوم را حل کردیم و به آنها مهلت تعیین تکلیف تعیین کردیم.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود