برنامه ۵ ساله برای 9 هزار همتی شدن تجارت الکترونیک در ایران

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از تدوین برنامه‌ای ۵ ساله‌ای برای 9 هزار همتی شدن حجم تجارت الکترونیک کشور خبر داد.

امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اظهاراتی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ حجم تجارت الکترونیک حدود هزار ۲۰۰ همت بود که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۳ هزار و ۲۰۰ همت رسید، افزود: مرکز توسعه تجارت الکترونیک برنامه ۵ ساله‌ای را تدوین کرده است که این برنامه از سال 1402 آغاز شده و از سوی دیگر هدف‌گذاری ما برای پنج سال آینده این است که حجم تجارت الکترونیک به ۹ هزار همت برسد.

وی ادامه داد: رشد حجم تجارت الکترونیک بیانگر آینده روشن است؛ اما این حوزه با مشکلاتی مانند سریع بودن تغییرات تکنولوژی مواجه است و به همین منظور بسیاری از کشور‌ها از تحولات حوزه تجارت الکترونیک عقب می‌مانند.

کلاهدوزان با بیان اینکه کشور‌های پیشرفته در حوزه تجارت الکترونیک با مفهوم سندباکس کاملا آشنا هستند و به کمک سندباکس به جای اینکه دولت در محیطی بسته برای شرکت‌های جدید مقررات گذاری کند، به آن‌ها امکان فعالیت در محیطی آزمایشی و کنترل شده می‌دهد، اظهار کرد: براین اساس و با این اقدام همکاری بین قانون گذار و دولت با کسب و کار‌ها و بخش خصوصی بیشتر می‌شود؛ بنابراین قوانین و مقررات بهتری وضع می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: مقررات گذاری هوش مصنوعی در دنیا با چالش‌هایی مواجه است و به همین علت از ظرفیت سندباکس‌ها برای مقررات گذاری در این حوزه استفاده شده است.

وی ضمن اشاره به این موضوع که مرکز ملی فضای مجازی اجازه تشکیل سندباکس‌ها را صادر کرده است و به همین دلیل فعالیت سندباکس‌ها از چندین سال گذشته شروع شد، گفت: بمنظور رسیدن به عدد ۹ هزار همتی باید برای حوزه‌های خاکستری مقررات و قانون گذاری جدید صورت بگیرد و برای رونق کسب و کار‌ها در این حوزه از کارگروه و دبیرخانه هماهنگی محیط‌های آزمون، سندباکس تخصصی تجارت الکترونیک را درخواست کردیم.

کلاهدوزان با بیان اینکه مجوز این سندباکس در شهریور ۱۴۰۲ صادر شد و حوزه معاملات و انبار داری فلزات گران‌بها اولین مجموعه‌ای بود که وارد سندباکس شد، نیز اظهار کرد: جلسات متعددی حول این موضوع برگزار شد و در نهایت ریسک‌های این کسب و کار در فضای مجازی مشخص شد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: در اردیبهشت ماه امسال نخستین شرکت در سندباکس تخصصی تجارت الکترونیک پذیرفته شد و مجوز فعالیت این شرکت از سمت دبیرخانه به مرکز توسعه تجارت الکترونیک ابلاغ شد. تمرکز این شرکت روی هوشمند سازی معاملات و نگهداری فلزات گران‌بها است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود