پیش‌بینی تولید ۸۳ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال 1403

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری حدود ۸۳ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شود، اظهار کرد: از این میزان 34 میلیون تن آن صادر خواهد شد.

حسن عباس‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه با بهره‌برداری از واحدهای جدید ظرفیت صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به سالانه ۱۰۳ میلیون تن می‌رسد، اظهار کرد: ۸۳ میلیون تن تولید واقعی برای سال جاری برآورد شده است.

وی در این راستا تصریح کرد: از این میزان ۴۸ میلیون تن آن به فروش خواهد رسید و از این مقدار، ۳۴ میلیون تن صادر و حدود ۱۴ میلیون تن جذب بازار داخلی می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه رقیب اصلی ایران در منطقه عربستان است، به مقایسه ایران و عربستان در تولید محصولات پایه پرداخت و گفت: دو کشور در تولید آمونیاک حدود ۷ میلیون تن ظرفیت تولید دارند.

وی ادامه داد: اما ایران با توجه به منابع گازی حدود ۲ برابر عربستان در متانول پیش رفته، به‌طوری که ایران دارای ظرفیت ۱۶ میلیون تنی و عربستان ظرفیت ۸ میلیون تنی است.

عباس‌زاده با بیان اینکه ظرفیت تولید اتیلن عربستان ۱۸ میلیون تن و ایران ۸ میلیون تن است که این رقم بر اساس برنامه افزایش خواهد یافت، نیز اظهار کرد: با توجه به این موضوع ایران به‌دلیل استفاده از اتان در تولید اتیلن، کمتر از یک میلیون تن پروپیلن تولید می‌کند، اما عربستان با تولید اتیلن بالا، حدود ۷ میلیون تن پروپیلن تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه پروپیلن پایه زنجیره ارزش است، گفت: متأسفانه یکی از دلایل تکمیل‌نشدن زنجیره ارزش در ایران همین موضوع تولید پایین پروپیلن است، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت ۱۶ میلیون تنی موجود متانول، به‌سمت تولید پروپیلن بیشتر حرکت کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن اشاره به تولید ۷۴ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال ۲۰۲۴ در ایران گفت: ۱۰ میلیون تن متانول، ۵ میلیون تن آمونیاک، ۷ میلیون تن اتیلن و حدود ۸ میلیون تن اوره بخشی از این تولیدات بوده است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود