پیش‌بینی‌ پاییز گرم و کم‌بارش در سال 1403

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته پاییز امسال گرم و کم‌بارش خواهد بود.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگویی با بیان این موضوع که از نیمه دوم تیرماه تا پایان مردادماه اوج روزهای گرم سال محسوب می شود، اظهار کرد: براین اساس هرساله در این بازه زمانی طبق اقلیم ایران دما در بالاترین حد ممکن خود قرار می‌گیرد، به عبارت دیگر تابستان‌های ایران در گنبد هوای گرم قرار دارد؛ در اقلیم هوای خاورمیانه پایدار می‌شود به همین دلیل به طور نرمال با بالاترین دمای چرخه سالانه مواجه می‌شویم.

وی در این راستا تصریح کرد: طی هرسال گنبد حرارتی در این بازه زمانی در خاورمیانه شکل می‌گیرد، ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای خاورمیانه روزهای تابستان تحت تأثیر سامانه هوای گرم قرار می‌گیرد اما دمای هوای ایران در تابستان امسال بیش‌از حد معمول گرم شده که بخشی از این گرما به افزایش دمای جهانی بازمی‌گردد.

وظیفه با بیان اینکه در این زمان که گنبد حرارتی پرفشار در ترازهای فوقانی قرار می‌گیرد، فرونشینی جریان هوا رخ می دهد ادامه داد: از این رو بخش دیگری از افزایش دمای این روزها به این موضوع مرتبط است؛ همچنین تغییر اقلیمی و محلی در راستای افزایش دما بی تأثیر نخواهد بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد: دمای سطح زمین در سال ۲۰۲۳ میلادی رکورد بالاترین افزایش دما را ثبت کرد و طبق پیش‌بینی‌ها سال ۲۰۲۴ نیز رکورد بالاترین افزایش دما را نسبت به سال گذشته ثبت خواهد کرد.

وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این امکان وجود دارد که در پاییز سال جاری نیز علاوه بر کاهش میزان بارش‌ها، گرمای بالاتر از حد معمول را هم تجربه کنیم و باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که گرمایش جهانی در حال رسیدن به مرزهای نگران کننده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان اینکه هم‌اکنون امواج گرما نه تنها خاورمیانه بلکه مناطق شرق اروپا و شمال آفریقا را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده و روزهای گذشته نیز کشورهای ترکیه و عربستان به علت گرمای شدید هوا با قطعی برق مواجه شدند، اظهار کرد: در ایران نیز همزمان با آغاز موج گرما کماکان دچار این وضعیت بودیم، زیرا تقاضا برای مصرف انرژی به‌خصوص برق بالا بود.

وی ادامه داد: اشعه فرا بنفش به عنوان یکی از ویژگی‌های روزهای تابستان محسوب می شود، زیرا آسمان بدون ابر و جهت تابش نور خورشید به صورت عمود است.

وظیفه اظهار کرد: بر این اساس عموم مردم تنها با استفاده از چتر، کلاه و عینک مناسب می‌توانند نسبت به آسیب‌های احتمالی اشعه فرابنفش مراقبت کنند و روند افزایش دما در ایران تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت، سپس به تدریج با کاهش دما مواجه خواهیم شد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود