نصب کنتور هوشمند برق؛ اولویت برنامه‌های توسعه‌ای صنعت برق

 نصب و گسترش کنتورهای هوشمند برق در ایران به‌عنوان یک راهکار اساسی برای بهبود بهره‌وری انرژی و مدیریت بهتر شبکه‌های برق‌رسانی ضروری است.

روز گذشته رئیس جمهور بر نصب کنتورهای هوشمند برق تاکید کرد؛ موضوعی که تا کنون آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته اما تاثیر آن در مدیریت و بهره‌وری انرژی بی‌مثال است.

نصب کنتورهای هوشمند برق از جمله مهم‌ترین اجزای شبکه‌های هوشمند انرژی محسو می شود که دارای اهمیت بالایی در بهبود بهره‌وری و کاهش اتلاف انرژی در ایران است. در واقع این کنتورها با قابلیت اندازه‌گیری دقیق‌تر، مدیریت بهتر مصرف، و امکان تعامل دوطرفه با شبکه، بهبود کارایی سیستم‌های برق‌رسانی را به همراه دارند.

توسعه و نصب کنتورهای هوشمند برق در ایران طی سال‌های اخیر به یکی از اولویت‌های صنعت برق تبدیل شده است.

طبق گزارش شرکت توانیر، حدود ۱.۱ میلیون کنتور هوشمند در بخش‌های صنعتی و تجاری نصب شده است و این کنتورها عمدتاً برای مدیریت دقیق‌تر مصرف برق در صنایع بزرگ و مشترکان تجاری بزرگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر در بخش خانگی، نیز روند نصب کنتورهای هوشمند به‌صورت تدریجی انجام شده است و تاکنون نزدیک به یک میلیون کنتور هوشمند در منازل نصب شده است.

گفتنی است، وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده تا در طی چند سال آینده تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده را به چندین میلیون برساند تا تمامی مشترکان برق در کشور تحت پوشش این سیستم قرار گیرند.

براین اساس و در پی افزایش مصرف برق و چالش‌های ناشی از نوسانات شبکه برق در کشور، روز گذشته مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور بر ضرورت تسریع در نصب و گسترش کنتورهای هوشمند برق تاکید کرد.

وی در این راستا اظهار کرد: با اشاره به اهمیت بالای کنتورهای هوشمند در بهبود بهره‌وری انرژی، در صورت اجرای برنامه‌ها، امیدواریم سال آینده فشار کمتری بر شبکه برق کشور وارد شود. 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود