کدام خانه‌های خالی مشمول مالیات نمی‌شوند؟

مدیر گروه اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مالکیت ۱۱ میلیون سرپرست خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان تأیید شد، گفت: دریافت مالیات از خانه‌های خالی مشمول واحدهای مسکونی فرسوده، واحدهای مسکونی روستایی و واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نمی‌شود.  

ابوالفضل نوروزی، مدیر گروه اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی در اظهاراتی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ میلیون نفر در سامانه ملی املاک و اسکان خود اظهاری کرده‌اند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع اگر هر خانوار را میانگین ۳ نفر در نظر بگیریم، حدود ۴۰ میلیون نفر تعیین‌تکلیف شده‌اند.

وی افزود:  ۱۱ میلیون مالکیت در سامانه ملی املاک و اسکان شناسایی شده است که این میزان شناسایی از طریق ۴۵۰ دستگاه اطلاعاتی به دست آمده است.

نوروزی گفت: ۷۵ میلیون و ۱۸۹ هزار کد ملی در سامانه املاک و اسکان ثبت شده که سکونتگاه‌های آنها مورد شناسایی قرار گرفته است و همچنین ۲۱ میلیون سکونت‌گاه در سامانه املاک و اسکان شناسایی و ۱۱ میلیون مالکیت از سوی وزارت راه و شهرسازی تشخیص داده شده که از این تعداد ۴ میلیون نفر خود اظهاری کرده‌اند.

مدیر گروه اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی به موضوع شناسایی خانه‌های خالی و اهداف این امر اشاره و تاکید کرد: هدف ما اخذ مالیات از دانه درشت‌ها بوده است و  در پی آن ۵۰۰ هزار خانه خالی بر اساس قانون شناسایی کرده‌ایم اما هدف ما از اجرای این قانون اخذ مالیات از بانک‌ها و یا اشخاص حقوقی بوده است که چندین خانه خالی داشته و در حال حاضر سه بانک بیشترین خانه خالی را دارند که با پیگیری‌های صورت گرفته از این تعداد ۱۸۲ هزار واحد خانه خالی به بازار عرضه شده و در دو سال گذشته ۱۸۲ هزار واحد مسکونی برای اشخاصی که بیش از ۱۰۰ واحد خالی داشتند که بخش عمده‌ای از آنها هم برای بانک‌ها بوده است به بازار عرضه شده است.

وی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از واحدهای خالی از سکنه در استان‌های تهران، تبریز و اصفهان بوده که با اقدامات و نامه‌نگاری‌های انجام شده منجر به عرضه واحدها به بازار مسکن شده است. این اقدامات زمینه‌ساز آن شده که بعد از ۷۴ ماه افزایش قیمت مسکن تک رقمی شود.

نوروزی با بیان اینکه طی ۷۴ ماه گذشته ما رکود بی‌سابقه داشته‌ایم، به طوری که تورم نقطه به نقطه در مسکن تک رقمی و به ۹.۴ درصد رسیده است، تصریح کرد: دریافت مالیات از خانه‌های خالی مشمول واحدهای مسکونی فرسوده، واحدهای مسکونی روستایی و واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نمی‌شود.

وی همچنین گفت: از سال ۱۴۰۰ که پایه مالیاتی ما محسوب می‌شود ۱۲۰ هزار خانه به سازمان مالیاتی معرفی شده است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود