سهم عرضه برق نیروگاه‌های دولتی وخصوصی تا 31 مرداد 1403 چقدر بوده است؟

 نیروگاه‌های دولتی در معاملات هفته گذشته بورس انرژی با عرضه ۳۳ میلیون و ۶۳ هزار و ۳۴۷ مگاوات ساعت، سهم ۵۱ درصدی از فروش برق را به خود اختصاص دادند.

تعداد ۲۸ نیروگاه دولتی و ۳۶ نیروگاه خصوصی از ابتدای معاملات شرکت‌های توزیع در تابلوی برق بورس انرژی تا چهارشنبه ۳۱ مردادماه مشغول عرضه برق بوده‌اند و طی این مدت در مجموع ۶۳۵۵ معامله توسط ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق رقم خورد.

براین اساس حجم معاملات روزانه به ۶۵ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۲۹۱ مگاوات ساعت با متوسط قیمت ۱۱۹۱ ریال، حداقل نرخ ۸۵۰ ریال و نرخ معاملات به حداکثر قیمت ۱۳۹۰ ریال رسید.

گفتنی است، در روز چهارشنبه ۳۱ مردادماه حداکثر قیمت بازار بورس برای هر کیلووات‌ساعت برق به ۱۳۵۰ ریال رسید که نسبت به‌روز قبل رشد یک‌درصدی را تجربه کرده است.

کمینه قیمت نیز با کاهش ۷ درصدی به ۱۰۵۰ ریال رسید.

سهم فروش نیروگاه‌های خصوصی روز ۳۱ مردادماه از کل به ۷۱ درصد رسید که نسبت به‌روز قبل با رشد ۳۲ درصدی همراه شد.

نیروگاه‌های خصوصی نیز با ۳۲ میلیون و ۸۷ هزار و ۵۸۰ مگاوات ساعت، سهم ۴۹ درصدی از فروش داشتند.

 نکته ای که در این میان باید به آن توجه داشت این است که طی دو روز پایانی معاملات هفته قبل اوج‌گیری فروش برق سلف بود که شاهد رشد چشمگیر ارزش معاملات در تابلوی مشتقه بودیم، به‌طوری‌که در آخرین سه‌شنبه مردادماه برابر یک میلیارد و ۶۲۸ میلیون کیلووات‌ساعت برق در ۱۲۹ معامله در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

گفتنی است، رکورد بیشترین میزان معامله برق سلف در این تابلو مربوط به‌روز دوم مردادماه و ثبت فروش ۲.۹ میلیارد کیلووات‌ساعت بود.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود