ایران در سال 1403 چقدر گوشت مرغ فروخته است؟

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور از عبور صادرات گوشت مرغ از مرز ۱۸ هزار تن طی 5 ماهه نخست سال 1403 خبر داد.

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در گفت‌وگویی به تشریح جزئیات وضعیت صادرات گوشت مرغ پرداخت و اظهار کرد: از اسفند سال 1402 که مجوز صادرات مرغ داده شد به شکل غیر رسمی و پراکنده حدود ۱۸۰۰ تن گوشت مرغ از کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به حساسیت موجود درباره تامین گوشت مرغ در ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان صادرات در همین تناژ باقی ماند، افزود: در سال جاری که حساسیت‌ها کاهش یافت و تولید نسبت به تقاضا غلبه داشت و از سوی دیگر با توجه به اینکه واحدهای مرغداری به لحاظ کاهش قیمت مرغ زنده در حال زیان بودند و با مکاتباتی که اتحادیه در ابتدا اردیبهشت داشت مجوز صادرات داده شد.

ابراهیمی ادامه داد: براین اساس مجوز صادرات ۱۲ هزار تن از سوی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و ۵ هزار تن توسط انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ داده شد که در مجموع ۱۷ هزار تن گوشت مرغ از کشور به عراق صادر گردید.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: بسیاری از بازرگانان در صادرات عموماً روی کشور عراق تمرکز داشتند و این امر به دلیل دسترسی آسان و سخت‌گیری کمتر گمرکات این کشور بود؛ اما این بازار گنجایش مشخصی دارد و نمی‌توان گفت تمام صادر باید محدود به عراق شود. از این رو، حجم صادرات رقم قابل توجهی نبود و ماهانه بین ۳ تا ۴ هزار تن صادرات انجام شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه عراق بخشی از گوشت مورد نیازش را در داخل تولید می‌کند و بخشی دیگر از طریق برزیل و ترکیه وارد می‌شود، ما برای اینکه بتوانیم در بازار عراق حضور پیدا کنیم باید در رقابت، بازار سازی می‌کردیم.

ابراهیمی تصریح کرد: در زمانی که این بازار در تسخیر برزیل و ترکیه است برای جایگزین شدن باید بتوانیم به لحاظ قیمت و کیفیت وارد رقابت شویم که خوشبختانه تلاش‌ها پاسخ داد.

وی با بیان اینکه حجم صادرات گوشت مرغ عدد بالایی نیست که قیمت را در بازار داخلی دچار تنش کند زیرا روزانه بین ۸ تا ۱۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور توزیع و مصرف می‌شود، افزود: براین اساس وزارت جهاد کشاورزی مجوز داد تا ۲۱ هزار تن گوشت مرغ توسط اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ صادر شود که ماهانه ۷ هزار تن می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشوربا بیان اینکه با کشورهای مورد هدف قرارداد بسته شده است اما همچنان بیشتر حجم صادرات به عراق بوده و بخشی از محصولات هم به ترکمنستان، قطر و عمان صادر می‌شود، افزود: در این مسیر جریان ثبات در صادرات افزایش کیفیت را هم پیگیری می‌کنیم تا به شکل رقابت پذیر جلو برویم و به این ترتیب به دنبال سرپا نگه داشتن صنعت پرورش طیور هستیم؛ ضمن اینکه صادرات بر درآمد ارزی کشور می‌افزاید.

ابراهیمی با اشاره به آمار صادرات ۵ ماهه نخست سال، نیز اظهار کرد: مجوز ما تا پایان خرداد ۱۷ هزار تن بود که به این عدد نرسیدیم؛ لذا محدودیت برداشته و مجوز صادرات ۲۱ هزار تن برای ۳ ماه داده شد که تا اواخر مهر ماه اعتبار دارد. اما آمارها حاکی از آن است که صادرات تقریباً از ۱۸ هزار تن عبور کرده است.

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود