نحوه محاسبه بازنشستگی افراد بر اساس سابقه بیمه چگونه است؟+ جدول

یکی از فعالان حوزه کارگری با اشاره به تغییرات در نحوه بازنشستگی بیمه‌پردازان نسبت به ۳۰ سال خدمت در قانون برنامه 5 ساله، اظهار کرد: براین اساس افرادی که ۲۸ سال تمام سابقه بیمه پردازی دارند، مشمول تغییر سنوات بازنشستگی نشده و با ۳۰ سال خدمت بازنشسته می‌شوند.

محمدرضا فرزعلیان، یکی از فعالان حوزه کارگری در گفتگویی پیرامون موضوع تعداد سنوات برای بازنشستگی شاغلان که یکی از مسائل مهم محسوب می شود، اظهار کرد: هفتم تیرماه 1403 قانون برنامه ۵ ساله ابلاغ شد؛ قانونی که یکی از فصول مهم آن به اصلاح ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تغییر نحوه محاسبه سن بازنشستگی اختصاص یافته است.

 وی در ادامه گفت: براساس ماده ۲۹ ذیل فصل ۵، از ابتدای سال اول اجرای این برنامه، به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان آنها، تغییراتی در نحوه بازنشستگی بیمه‌پردازان نسبت به ۳۰ سال خدمت، ایجاد می‌شود که الزامی است.

فرزعلیان با اشاره به تعداد سال‌های اضافه شده برای بازنشستگی شاغلان، گفت: براین اساس افرادی که ۲۸ سال تمام سابقه بیمه پردازی دارند، مشمول تغییر سنوات بازنشستگی نشده و با ۳۰ سال خدمت بازنشسته می‌شوند.

وی تصریح کرد: در واقع این امر برای افرادی با سابقه بیمه پردازی بین ۲۵ تا ۲۸ سال، به ازای هر سال باقی مانده تا ۳۰ سال خدمت، ۲ ماه به زمان واریز حق بیمه الزامی آنها افزوده می‌شود و از سوی دیگر افراد دارای ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه بیمه پردازی، به ازای هر سال باقی مانده، ۳ ماه به سنوات آنها اضافه می شود.

فرزعلیان ادامه داد: همچنین افراد دارای ۱۵ تا ۲۰ سال، به ازای هر سال، ۴ ماه به سنوات آنها افزوده می‌شود و این امر برای مشمولان کمتر از ۱۵ سال سابقه، ۵ سال به سوابق آنها اضافه می شود.

گفتنی است، ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و چالش منابع مالی سبب شده تا موضوع ۳۵ سال فعالیت برای رسیدن به سن بازنشستگی مطرح باشد اما قانون برنامه ۵ ساله که هفتم تیرماه 1403 ابلاغ شد؛ به اصلاح ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تغییر نحوه محاسبه سن بازنشستگی اختصاص دارد.

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود