ملاک تعیین حقوق و دستمزد کارگران چیست؟

عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران اظهار کرد: طبق ماده ۴۱ قانون کار محاسبه نرخ تورم و هزینه‌های سبد معیشت، ملاک تعیین حقوق و دستمزد کارگران است.

محسن باقری، عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفت‌وگویی پیرامون موضوع ارزیابی منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران گفت: در واقع موضوع مزد منطقه‌ای در ۳ سال گذشته پررنگ شده است و حتی سال گذشته نیز در جریان مذاکرات دستمزد در شورای عالی کار به یکباره مطرح شد و وقت جلسات را گرفت.

وی در این راستا تصریح کرد: اینکه چنین طرحی مطرح شود مورد انتقاد نیست؛ بحث این است  که تمام طول سال که می‌توان به آن پرداخت و این موضوع را مورد پژوهش کارشناسی قرار داد، کنار می‌گذاریم و در اواخر سال به عنوان اهرمی برای فشار بر جلسات دستمزد از آن استفاده می‌شود و مزد کارگران به حاشیه می‌رود.

باقریبا بیان اینکه طی سال 1403 همه شرکای اجتماعی به اتفاق آرا با خروج موضوع مزد منطقه‌ای از دستور کار جلسات دستمزد شورای عالی کار موافقت کردند، اظهار کرد: در صورتی که قرار است امسال نیز این مساله تکرار شود، از وزارت کار درخواست داریم تا پیش از آغاز مذاکرات مزد، جلسات کارشناسی آن را برگزار کند.

عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران ادامه داد: طی ۳ سال گذشته پژوهش‌های مختلفی از سوی مراکز و سازمان‌های متعدد از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس و موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی انجام گرفته و همگی اجرای این طرح را در شرایط فعلی اقتصاد رد کردند.

وی تصریح کرد: از سویی تبعات اجرای چنین طرحی نباید نادیده گرفته شود و استثمار نیروی کار، افزایش مهاجرت‌های منطقه‌ای و تبعیض در تعیین دستمزد استانی را باید مدنظر قرار داد.

باقری در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون تنها یک جلسه شورای عالی کار تشکیل شده که قبل از زمان میدری ، وزیر کار  بوده است، نیز گفت: در ماده ۴۱ قانون کار تعیین دستمزد کارگران بر مبنای بند ۱ و ۲ ماده ۴۱ صورت می‌گیرد که بند ۱ به محاسبه نرخ تورم و بند ۲ محاسبه هزینه‌های سبد معیشت کارگران اشاره دارد و هر دو  مساله بر روند تعیین دستمزد کارگران اثرگذار است. 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود