پایان ممیزی عرصه‌های مرتعی تا پایان سال 1403

 مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از پایان ممیزی ۱.۸ میلیون هکتار از اراضی مرتعی باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد.

ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به شکنندگی اکوسیستم در ایران در حوزه منابع طبیعی به دلیل معضلاتی همچون فرسایش خاک، رسوب، سیل خیزی، گرمایش، فرونشست زمین، گرد و غبار، بحران آب و غیره، اشاره کرد و گفت: با تمام این معضلات اما منابع طبیعی در کشور دارای ظرفیت‌های با ارزشی است.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای ما با هدف مقابله با این مسایل در عرصه‌های مرتعی در سال ۱۴۰۳، مدیریت چرا و ساماندهی کوچ و اجرایی شدن کامل فصول پنج‌گانه شیوه‌نامه بهره‌برداری از مراتع کشور و اهتمام بر اتمام ممیزی عرصه‌های مرتعی است، افزود: از ۸۴.۸ میلیون هکتار عرصه‌های مرتعی کشور، ۸۳ میلیون هکتار مورد ممیزی قرار گرفته‌اند.

ترحم بهزاد در این راستا تصریح کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته اتمام ممیزی ۱.۸ میلیون هکتار از اراضی در سال ۱۴۰۳  باقی مانده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای طرح‌های مرتع‌داری چند منظوره، اظهار کرد: طرح‌هایی که دوره اجرا یا مدت قرارداد آنها به اتمام رسیده است بازنگری، احاله و تعیین تکلیف خواهند شد.

وی ادامه داد: تقریباً از ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار طرح تهیه شده از ۸۳ میلیون هکتار اراضی مرتعی، ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار احاله مدیریت شده‌اند.  

بهزاد با اشاره به اصلاح و احیای مراتع، گفت: در برنامه هفتم یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک و یک میلیون هکتار عملیات بیولوژیک دیده شده است که کپه‌کاری، بذرکاری و نهال‌کاری را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین افزود: ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار برنامه حفاظت و قرق و ۵۰ میلیون هکتار نیز اعمال مدیریت چرا در برنامه هفتم دیده شده، که در سال ۱۴۰۳ با توجه به تقسیم‌بندی و توزیع عملیات به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۸۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیک، ۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک و ۴۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی ذیل برنامه هفتم در دستور کار است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود