سالانه چند تن خاک در هر هکتار از بین می‌رود؟

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری از هدررفت سالانه ۱۶ تن خاک در هر هکتار خبر داد و گفت: اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری راهکار برون‌رفت از این وضعیت است.

عطاالله ابراهیمی، رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طبق قانون باید تا سال ۱۴۰۴ و با استفاده بهینه از منابع آب و از طریق آبخیزداری و آبخوان‌داری ۱۵ درصد به حجم آب استحصالی کشور افزوده شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور با بحران‌هایی مانند تغییر اقلیم که به تبع آن کاهش منابع آبی رودخانه‌ها است، فرونشست زمین، فرسایش سالانه حدود ۱۶ تن خاک در هر هکتار و تولید رسوب، افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی، تشدید فرسایش بادی، بهره برداری بی‌رویه از اراضی کشاورزی و… مواجه است، توجه بیشتری در تحقیقات آبخیزداری را می‌طلبد.

وی ادامه داد: از ۶۰۹ آبخوان موجود کشور در حدود ۴۳۲ آبخوان وضعیت بحرانی دارد و این زنگ خطر بزرگی است که باید با مطالعات و تحقیقات مناسب از این بحران عبور کنیم.

ابراهیمی در ادامه به سیلاب‌ها نیز اشاره کرد و گفت: سهم سرانه منابع آبی در کشور کاهش یافته و سیلاب‌ها روند تصاعدی داشته و سهم کشور از ۱۹۳ سیل در دهه ۴۰ به ۲ هزار مورد در دهه ۹۰ رسید.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یکی از راهکارها برای جبران کسری منابع زیرزمینی و جلوگیری از هدر رفت ۱۶ تن خاک به طور سالانه در هر هکتار و البته جلوگیری از فرونشست‌ها این است که پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری جدی تر گرفته شود، ادامه داد: براین اساس در راستای جلوگیری از سیلاب و حفاظت از خاک در این پروژه کلان آبخیزداری انواع درخت مثمر بومی اعم از بادام وحشی، عناب، پسته، انجیر، گل محمدی و گیاهان دارویی و… کاشته شده که نگهداشت درختان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود