تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از بالای ۱۰۰ به ۲۵ درصد کاهش یافت

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش تورم تولیدکننده اظهار کرد: تورم تولیدکننده که دو سه سال پیش بالای ۱۰۰ درصد هم شده بود، در حال حاضر در کانال ۲۰ درصد قرار دارد.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه نیما بزرگترین عرضه‌کننده بانک مرکزی محسوب می شود، گفت: متقاضیان بسیاری برای ارز وجود دارد و از این رو، 52 درصد ارز نیما را بانک مرکزی، 34 درصد را پتروشیمی ها و 6 درصد را پالایشگاهی ها عرضه می کنند.

وی تصریح کرد:‌ از ابتدای امسال و متناسب با میزان متغیرهای کلان اقتصادی نرخ ارز نیما از 41 هزار تومان به بیش از 46 هزار تومان افزایش یافته که اصلاحات در نرخ این ارز را بر اساس شاخص‌های اقتصادی انجام دادیم.

رئیس کل بانک مرکزی به کاهش تورم تولیدکننده اشاره کرد و گفت: آخرین عدد نرخ تورم تولید کننده در شهریورماه نقطه به نقطه 25 درصد بود، 12 ماهه نیز 27.4 درصد بود. تورم تولید کننده که دو سه سال پیش بالای 100 درصد هم شده بود الان در کانال 20 درصد است.

فرزین ادامه داد: تورم نقطه به نقطه تولید کننده بسیار متاثر از نرخ ارز و ارزی است که به واحدهای تولیدی تخصیص داده می شود، و از این رو سیاست ارزی بانک مرکزی سبب کنترل و کاهش تورم تولیدکننده شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه تامین ارز وزارتخانه‌های صمت، جهادکشاورزی و بهداشت به بیش از 32 میلیارد دلار رسید که بیش از سهمیه تخصیص یافته 6 ماهه آنان است، افزود: سه وزارتخانه صمت، جهادکشاورزی، بهداشت و درمان مسول اصلی تخصیص ارز و تعیین اولویت‌ها هستند و بانک مرکزی مسول تامین ارز به شمار می رود.

 وی ادامه داد: سهمیه تعیین شده امسال سه وزارتخانه صمت، جهادکشاورزی، بهداشت و درمان در دولت حدود 55 میلیارد دلار شامل 36 میلیارد دلار برای وزارت صمت، 19 میلیارد دلار برای وزارت جهادکشاورزی و بیش از 4 میلیارد دلار برای وزارت بهداشت و درمان است که در پایان شهریورماه و فقط در 6 ماه اول امسال بیش از 32 میلیارد و 400 میلیون دلار سهمیه سالانه آنان تامین و پرداخت شده است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود