زباله‌های الکترونیکی چه خطراتی دارند؟

زباله‌های الکترونیکی در واقع بیانگر محصولات الکترونیکی است که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اما این محصولات چه خطراتی دارند؟

امروزه محصولات الکترونیکی پیشرفتی روزافزون دارند و با توجه به این موضوع و پس از گذراندن دوره عمر خود، غیرقابل استفاده می شوند و بنوعی از آن ها به عنوان زباله الکترونیکی نام برده می شود.

در واقع این نوع زباله‌ها نوعی زباله بی‌صدا هستند و آلودگی آنها از زمانی شروع می‌شود که به محل دفن زباله انداخته شوند.

محصولاتی که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند و نام زباله را با خود به دوش می کشند، اما با وجود اینکه واژه زباله‌های الکترونیکی به مفهمومی کلی اشاره می‌کند تمامی وسایل خانه و کسب‌ و کار از جمله لوازم تلویزیون، کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت، تلفن همراه یا یخچال و فریزر، ماشین‌های لباسشویی و اسباب‌بازی‌هایی که شامل قطعات الکترونیکی هستند و از طریق برق یا باتری تامین می‌شوند، پس از گذراندن عمر مفید خود، شامل می‌شود.

در واقع مفهومی که واژه زباله آن را به ذهن ما می رساند، مواردی مازاد بر استفاده دارنده آن است که به طور معمول استفاده دیگری از آنها نمی‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که زباله‌های الکترونیکی با وجود مشکلات و خطراتی که به دلیل مواد سازنده خود دارند، ماده‌های ارزشمندی هستند که در صورت مدیریت و بازیافت می‌توانند دومرتبه به چرخه استفاده بازگردند.

طبق آنچه که برخی از کارشناسان درباره این نوع زباله ها مطرح می کنند، در واقع باید این طور گفت که زباله‌های الکترونیکی بر خلاف زباله‌های پلاستیکی که در سواحل و سایر مناطق هستند، نوعی زباله بی‌صدا محسوب می‌شوند و آلودگی زمانی شروع می‌شود که آن به محل دفن زباله می‌اندازند.

پسماندهای الکترونیک شامل باتری‌ها به‌خصوص باتری‌های قابل شارژ، رایانه‌ها، گوشی‌های تلفن از رده خارج شده، مانیتورها و تجهیزات رایانه‌ای، تلویزیون، ویدیو، ماکروویو و دیگر لوازم الکترونیک است که به دلیل وجود فلزات سنگین در این پسماندها و موادی از قبیل پلاستیک، سرب، آلومینیوم، طلا، نقره و فلزات سنگینی همچون جیوه، کادمیوم و آرسنیک بسیار خطر آفرین هستند.

از سوی دیگر وجود فلزات سنگین در بین پسماندهای الکترونیک و الکتریکی سبب نگرانی است چراکه به علت گازهای متصاعد شده از پسماندهای دفن شده و نشت در آب‌های زیرزمینی، محیط زیست را آلوده و فضای زیادی را جهت دفن اشغال می‌کنند.

با توجه به این موضوع بازیافت پسماندهای الکترونیک علاوه‌بر منافع زیست‌محیطی، منافع اقتصادی و اجتماعی زیادی به‌همراه دارد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود