جمعیت خانه‌ندارها چقدر است؟

بیش از  ۵ میلیون خانوار مسکن ملی در کشور وجود دارد که در ۱۹ سال اخیر، موفق به خرید خانه نشده‌اند.

مسکن طی سال‌های اخیر به معظلی بزرگ برای تمام مردم تبدیل شده است.

بطوری که حتی آمارها، نیز گواه این اتفاق هستند.

براین اساس خرید خانه برای مردم تبدیل به رویایی شده است که احتمال دارد آن ها حتی در طول زندگی‌شان به آن دست نیابند.

طبق گزارشی که از سوی وزارت راه و شهرسازی، مردم ایران برای خرید خانه باید ۴۸ سال در انتظار باشند و از سوی دیگر براساس گزارش جدید بانک مرکزی درباره «تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در مرداد ۱۴۰۳» حاکی از آن است که متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران، ۸۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

عددی که نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۶.۸درصد رشد داشته است.

اما از دیگر سو، طبق آمار رسمی که منتشر شده است در حدود ۵۱درصد خانوارهای تهرانی، مستاجرند که علاوه بر تحمل تورم ۴۵درصدی اجاره‌بها، باید ۴۸ سال هم در انتظار خرید خانه باشند.  

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از ۷ میلیون نفر متقاضی مسکن ملی در دولت سیزدهم، ۵ میلیون نفر در بررسی‌های اولیه و ۱.۸میلیون نفر در بررسی نهایی، حائز شرایط دریافت مسکن حمایتی اعلام شدند و نخستین شرط ثبت‌نام در طرح مسکن ملی نیز این است که شخص متقاضی و افراد تحت تکفل وی نباید از ۱ فروردین ۱۳۸۴ به بعد هیچ خانه‌ یا زمینی به نامشان زده شده باشد.

بر اساس روند ثبت‌نامی که در این طرح وجود دارد آمار جدیدی از افرادی که صاحب‌خانه نیستند وجود دارد و از این رو می توان اینطور گفت که بیش از  ۵ میلیون خانوار مسکن ملی در کشور وجود دارد که در ۱۹ سال اخیر، موفق به خرید خانه نشده‌اند.

از سوی دیگر نورزوی، مدیر کل دفتر اقتصاد دولت سیزدهم نیز اینچنین اظهار کرده است که در اردیبهشت ماه امسال، ۵۱ درصد خانوارهای تهرانی، مستاجرند و سالانه حدود ۵۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود که این آمار به معنای افزایش تقاضای مسکن در کشور است که می توان گفت به جز ازدواج‌ها، طلاق هم تقاضای مسکن می‌تواند در کشور بالا رود.

اما از سوی دیگر طبق آمار نیز می‌توان مدعی شد که درصد قابل توجهی انباشت تقاضا در بازار مسکن وجود دارد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود