قیمت مصوب نان پایین‌تر از آنالیز نرخ واقعی است

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با اشاره به برخورد با متخلفان و گران‌فروشان اظهار کرد: قیمت مصوب نان در نانوایی‌های سنتی هزینه آنها را پوشش نمی‌دهد و پایین‌تر از آنالیز نرخ واقعی است.

قیمت نان در شهریور ماه امسال  شاهد افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی بود و با توجه به این موضوع و این که هنوز یک ماه از افزایش قیمت نان در استان تهران نگذشته است بسیاری از نانوایان با ترفندهای مختلف از قیمت مصوب تعدی کرده و عددهای بالاتری از مشتریان برای هر قرص نان دریافت می‌کنند.

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران نیز در گفتگویی پیرامون این موضوع و اعمال سلیقه در قیمت گذاری نان در نانوایی‌های سنتی از جمله سنگک گفت: سهمیه اختصاصی هر نانوایی بر مبنای عملکرد کارت خوان‌های هوشمند بوده در نتیجه نانوایان نمی‌توانند خارج از این سیستم فروش داشته باشند.

وی دراین راستا اظهار کرد: این موضوع بارها اعلام شده است که شرکت مجری این طرح، پشتیبانی مناسبی نداشته و دو روز تا یک هفته زمان می‌برد تا دستگاهی که دچار اشکال شده، درست شود و در چنین شرایطی نانوایان ناگزیر هستند دستگاه را برای عیب‌یابی به مراکزی دیگر ببرند در حالی که پشتیبان‌های سایر کارتخوان‌ها در صورت بروز مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایراد را رفع می‌کنند.

سلیمانی با بیان اینکه اجرای طرح کارت خوان هوشمند مربوط به یک شرکت بوده در حالی که اگر شرکت دوم نیز وجود داشته باشد رقابت بین آنها سبب می‌شود تا خدمات دهی این بخش، وضعیت بهتری داشته باشد، به باگ‌های موجود، نیز اشاره کرد و گفت: سهمیه نانوایی‌ها هر ۱۰ روز شارژ می‌شود که بر اساس کارکرد ماه قبل آنها است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران درباره موضوع نظارت بر عملکرد نانوایان از سوی اتحادیه نیز اظهار کرد: اتحادیه هم با هر قیمت نامتعارفی مخالف است و با آن برخورد می‌کند.

وی گفت: نظارت بر فعالیت نانوایان از سوی نهادهایی همچون اتاق اصناف، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌ها و… در حال انجام است.

سلیمانی با بیان اینکه امروز نرخ ۵ هزار تومان برای هر نان سنگکی صرفه اقتصادی نداشته و هزینه‌ها را تأمین نمی‌کند، ادامه داد: معضل کارگر یکی از مشکلات نانوایان سنتی است و اگر کارگر نانوا به هر دلیلی برود جایگزین کردن آن بسیار مشکل است این امر نرخ دستمزد کارگران را در این صنف سالانه در چند نوبت افزایش می‌دهد زیرا با تغییر کارگر، هر نیرو جدید با قیمتی بالاتر حاضر به کار خواهد بود یا اینکه نانوایی باید تعطیل شود.

وی افزود: نانوایی مبادرت به فروش نان با قیمت بالاتر می‌کند برای نانوایی‌هایی که با نرخ مصوب فروش دارند نیز چالش ایجاد می‌کند زیرا کارگران دیگر حاضر نیستند با دستمزد پایین در سایر نانوایی‌ها مشغول به فعالیت شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران درباره هزینه کرد این صنف نیز گفت: در صورتی که  روزانه به طور میانگین ۸ کیسه آرد پخت شود از هر کیسه بین ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ عدد نان به دست می‌آید که درآمد آن با مبلغ ۵ هزار تومان حدود ۵ میلیون تومان می‌شود. از این درآمد بین ۳ میلیون و ۸۰۰ تا ۴ میلیون تومان فقط هزینه روزانه دستمزد کارگران است.

وی با بیان اینکه عموماً نانوایان سنگکی بین ۳ تا ۶ کارگر دارند، ادامه داد: اگر قیمت نان مانند صنوف دیگر سالانه بر اساس نرخ تورم تغییر کند مشکلات موجود حل و فصل می‌شود. ۱۳۰ تا ۱۴۰ صنف فعال در کشور وجود دارد که بر اساس آنالیز قیمتی، ابتدای هر سال قیمت جدید تعیین می‌کنند. این امر می‌تواند برای نانوایان هم اجرا شود.

سلیمانی گفت: دولت می‌تواند ۲ تا ۳ نان سنتی را به شکل یارانه‌ای مدیریت کند و باقی نانوایی‌ها با قیمت آزاد فعالیت داشته باشند و از این رو تأثیر قیمت آرد در هزینه تمام شده ۸ درصد است و ۹۲ درصد هزینه به سایر مؤلفه‌ها مانند دستمزد، اجاره بها، پول برق، آب و… برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون فقط یک قلم کالا مورد نیاز، یعنی کیسه مایه خمیر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان گران شده و همین امر هزینه تمام شده نان را افزایش داده است، بر برخورد با متخلفان تاکید کرد و گفت: قیمت مصوب نان در نانوایی‌های سنتی هزینه آنها را پوشش نمی‌دهد و پایین‌تر از آنالیز نرخ واقعی است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود