صادرات کشاورزی ما نیاز به درمان دارد/ کاهش ۲۰ درصدی صادرات خشکبار طی سه سال گذشته

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با تاکید بر اینکه صادرات کشاورزی ما نیاز به درمان دارد تا به سابق بازگردد، از کاهش ۲۰ درصدی صادرات خشکبار طی سه سال گذشته خبر داد.

محمدرضا فرشچیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در اظهاراتی با بیان اینکه سالانه شاهد حذف یک الی دو قلم از جمله بادام، قیسی، بوخورک، زیره، برگ زردآلو و... از سبد صادرات بودیم، تصریح کرد: در حال حاضر صادرات به سه محصول پسته، خرما، کشمش و تا حدودی انجیر محدود شده است.

وی افزود: زمانی نام ایران در کنار فرش، خاویار، زعفران و پسته ایران می‌درخشید. فرش و خاویار که حذف و زعفران به کشورهای همسایه واگذار شد، اما پسته تا چندسال دیگر باقی می‌ماند و زمانی ایران اولین صادرکننده پسته بود، اما الان آمریکا قدرت را در دست گرفته است.

فرشچیان اظهار کرد: در واقع ما نمی‌توانیم دنیا را محدود کنیم و طبق قوانین و شرایطی که برای خود تعریف می‌کنیم، خودمان را هر روز نسبت به روز گذشته محدود می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه صادرات کشاورزی ما نیاز به درمان دارد تا به سابق بازگردد، گفت: آمار صادراتی کل خشکبار ما طی سه سال گذشته از  کاهش ۲۰ درصدی تبعیت کرده و کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ قبل از پسمان‌سپاری ارزی صادرات محصولات خشکبار حدود ۳ میلیارد دلار بود در سال گذشته این آمار به ۱.۳ تقلیل یافته بود و این بسیار تاسف‌بار است، پسته‌ای که در حال حاضر ۷ دلار به فروش می‌رسد تعهد ارزی آن از ما ۹.۸ دلار گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: کاهش صادرات و تولید با هم هماهنگ است. کشمش و خرما کالای صادراتی ما هستند و ما ۱۷۰ هزار تن پسته می‌توانیم سالانه صادرات داشته باشیم. طبق آمار گمرک آمار صادرات پسته در شش ماهه اول امسال ۴۶ هزار تن، کشمش ۲۸ هزارتن ، انجیر ۲ هزارتن بوده که دیگر تقریبا از دور صادرات خارج می‌شود.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود