واردات گندم از ۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به صفر رسید

مجری طرح خودکفایی گندم از صفر شدن میزان واردات گندم کشور خبر داد و گفت: واردات گندم از ۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ هم اینک به صفر رسیده است.

سهراب سهرابی، مجری طرح خودکفایی گندم با بیان اینکه دهه ۹۰ و ۱۴۰۰، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از جمله سال‌هایی محسوب می شود که به خودکفایی رسیدیم و در این سال‌ها میزان اختصاص کود و استفاده از بذور اصلاح شده بیشتر بوده است، تصریح کرد: براساس آمار موجود تولید گندم از ۹ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ میلیون تن رسیده‌ که بدلیل مصرف متعادل کودهای شیمیایی، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، افزایش مصرف بذرهای اصلاح شده، افزایش سطح کشت‌های مکانیزه و شرایط اقلیمی بوده است.

وی ادامه داد: واردات گندم از ۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به صفر رسیده و مصرف کودهای پتاسه از ۶۲ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۷ هزار تن رسیده است، همچنین در مبارزه با بیماری‌ها به بیش از یک میلیون هکتار مبارزه رسیده‌ایم.

مجری طرح گندم اظهار کرد: قیمت گندم امسال به ۲۰ هزار و ۵۰۰  تومان رسید و این افزایش قیمت باعث خودکفایی شده است.

وی همچنین افزود: ۱۱ میلیون و ۹۸۳ هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شده که خوزستان، کردستان و گلستان سه استان برتر در این زمینه هستند.

سهرابی با بیان اینکه باید به تولید گندم دوروم در کشور توجه شود، نیز گفت: این نوع گندم در زمینه تنش‌ها، تغییرات اقلیم و آفات مقاوم است.

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود