تثبیت قیمت کنسرو ماهی با واردات تون ماهی

رئیس سندیکا کنسرو ایران دلیل عدم افزایش قیمت کنسرو ماهی، را واردات تون ماهیان و تنظیم بازار این کالای اساسی دانست.

 مسعود بختیاری، رئیس سندیکا انجمن کنسرو کشور در اظهاراتی با تاکید بر اینکه صنعت کنسرو نقش بی‌بدیلی در جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی دارد، تصریح کرد: دورریز ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است و از سوی دیگر یکی از مشکلات کشور این است که آمار و اطلاعات بسیار قابل اتکایی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی در دسترس نیست.

وی ضمن اشاره به ۳۰ درصد ضایعات محصولات کشاورزی در ایران، گفت: می توان با حمایت و کمک به صنایع تبدیلی موضوع را پیگیری کرد.

بختیاری افزود: صنعت کنسرو در تبدیل محصولات فسادپذیر به محصولاتی با ماندگاری بالا نقش مؤثری دارد. به عنوان مثال، ماهی؛ از آسیب‌پذیر و فساد پذیرترین محصولات غذایی بوده و شرایط نگهداری آن بایدذتحت کنترل باشد.

وی تصریح کرد: براین اساس اگر این محصول در پودر یخ گذاشته شود فقط یک هفته امکان نگهداری دارد و در صورت انجماد و در شرایط منفی ۱۸ درجه سانتیگراد حداکثر ۶ تا ۹ ماه و در دمای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد ۹ ماه تا یک سال امکان نگهداری سالم محصول وجود دارد.

رئیس سندیکا انجمن کنسرو کشور ادامه داد: اما باید به این موضوع توجه داشت که این امر در فرایند کنسرو فارغ از زمان و مکان و نیاز به نگهداری خاص حداقل طی ۲ سال با اطمینان خاطر امکان مصرف دارد که البته با سختگیری‌هایی که در کشور وجود دارد این تاریخ روی قوطی محصول درج می‌شود ولی در کشورهای دیگر تاریخی نمی‌آید و بهترین تاریخ انقضا را ۴ سال ذکر می‌کنند.

وی با اشاره به سلامت محصولات کنسروی نیز اظهار کرد: ۲ تکنیک مهم در این حوزه عبارت است از ایجاد بسته‌بندی محصولات در ظروف غیرقابل نفوذ است.

رئیس سندیکا انجمن کنسرو کشور افزود: دومین تکنیک، اعمال حرارت در دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد و در مدت حداقل یک ساعت بسته به نوع کالا باعث می‌شود تا بدون ماده نگهدارنده محصولات غذایی ۲ سال ماندگاری داشته باشند.

بختیاری همچنین به تثبیت قیمت کنسرو ماهی طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: با وجود افزایش هزینه تولید از قیمت قوطی و درب، دستمزد، حمل و نقل و حامل‌های انرژی که بر بهای تمام شده اثر دارد، قیمت این محصول تغییری نداشته است و دلیل این امر در همگرایی و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی است و ثمره آن در سفر مردم موجود است.

رئیس سندیکا کنسرو ایران ضمن اشاره به واردات تاکید کرد: این امر سبب شده است تا نرخ تون ماهیان داخل نیز متعادل شود و از سوی دیگر عدم افزایش قیمت در این بخش منجر به تثبیت نرخ کنسرو ماهی شد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود