نفت سنگین ایران در مسیر سراشیبی قیمت

قیمت نفت سنگین ایران در سپتامبر شاهد روند کاهشی بود و براین اساس می‌توان گفت این دومین کاهش ماهانه متوالی آن محسوب می‌شود.

طبق گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) پیرامون بازار نفت، قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در سپتامبر، به قیمت ۷۳ دلار و ۵۹ سنت رسیده است که در مقایسه با ۷۷ دلار و ۶۳ سنت در اوت، ۴ دلار و ۴ سنت معادل ۵.۲ درصد کاهش یافته است.

براین اساس میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۱ دلار و ۸۵ سنت در مقایسه با ۸۲ دلار و ۳۷ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.

از سوی دیگر ارزش سبد نفتی اوپک در سپتامبر، ۴ دلار و ۸۲ سنت معادل ۶.۱ درصد کاهش یافت و به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید.

میانگین ارزش سبد نفتی اوپک نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۲ دلار و ۲ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۸۲ دلار و ۱۲ سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته، رسید.

براساس آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۲ کشور است، در سپتامبر، به ۲۶.۰۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۶۰۴ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، کاهش داشت.

گفتنی است تولید نفت در ایران و کویت افزایش داشت، در حالی که در لیبی، عراق، نیجریه و عربستان سعودی کاهش پیدا کرد و مجموع تولید نفت متحدان اوپک در گروه اوپک پلاس، در ماه میلادی گذشته، به ۱۴.۰۶ میلیون بشکه در روز رسید که بر مبنای ماه به ماه، ۴۷ هزار بشکه در روز افزایش داشت.

طبق آمار منابع ثانویه، تولید نفت ایران در سپتامبر، با ۲۱ هزار بشکه در روز افزایش، به ۳.۳۱۶ میلیون بشکه در روز رسید.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود