مشاغل کم‌تقاضا و پرتقاضای آینده در ایران کدامند؟

دبیرکل خانه تعاونگران درباره آینده مشاغل در ایران گفت: توسعه فناوری هوش مصنوعی، اتوماسیون ها و دیجیتال سازی، تحریم‌ها و سیاست‌های بین‌المللی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر آینده مشاغل در کشور داشته باشد.

علی حسین شهریور، دبیرکل خانه تعاونگران در گفت‌وگویی به معرفی مشاغل آینده در ایران پرداخت و تصریح کرد: پیش‌بینی دقیق مشاغلی که در ایران طی پنج سال آینده نابود خواهند شد و یا حتی ظهور پیدا خواهند کرد، بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: در واقع این امر به دلیل پیچیدگی‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی و سیاسی است که بر بازار کار تأثیر می‌گذارند اما با این حال، می‌توانیم با بررسی روندهای جهانی و داخلی، برخی از روندهای کلی را پیش‌بینی کنیم.

علی حسین شهریور در ادامه به عوامل تأثیرگذار بر تغییر بازار کار در ایران اشاره کرد و گفت: توسعه فناوری یکی از موضوعات مهم است و در واقع  پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی، اتوماسیون و دیجیتال‌سازی بسیاری از مشاغل سنتی را تحت تأثیر قرار داده و مشاغل جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: از سوی دیگر تغییرات در ساختار اقتصادی نیز بسیار اهمیت دارد و از این رو باید تغییر ساختار اقتصادی ایران از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد بازار و خصوصی‌سازی می‌تواند به ایجاد مشاغل جدید در بخش خصوصی سبب شود.

دبیرکل خانه تعاونگران با بیان اینکه تحریم‌ها و سیاست‌های بین‌المللی بر روی صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری تأثیرگذار بوده و در نتیجه بر بازار کار نیز تأثیر می‌گذارد، گفت: رشد جمعیت و تحولات جمعیتی موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود و در واقع افزایش جمعیت و تغییر ساختار سنی جمعیت می‌تواند بر تقاضا برای برخی مشاغل خاص تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع تغییرات اقلیمی و بحران‌های زیست‌محیطی، تغییرات اقلیمی و بحران‌های زیست‌محیطی می‌توانند به ایجاد مشاغل جدید در حوزه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، محیط زیست و کشاورزی پایدار منجر شوند.

علی حسین شهریور تصریح کرد: شاید مشاغلی که در آینده با کاهش تقاضا روبرو شوند شامل مشاغلی است که تکراری و ساده شود و از این رو مشاغل تکراری و ساده،مشاغلی که به راحتی می‌توان آن‌ها را اتوماتیک کرد، مانند برخی از مشاغل تولیدی و اداری، ممکن است با کاهش تقاضا روبرو شوند.

وی گفت: براین اساس مشاغل وابسته به صنایع سنتی، با توسعه فناوری و تغییر الگوهای مصرف، برخی از صنایع سنتی ممکن است با کاهش تولید مواجه شوند و در نتیجه مشاغل وابسته به آن‌ها نیز کاهش پیدا می کند.

دبیرکل خانه تعاونگران در مقابل همچنین تصریح کرد: برخی مشاغل نیز ممکن است در آینده با افزایش تقاضا روبرو شوند و شاید شامل مواردی مانند مشاغل مرتبط با فناوری باشند، در واقع می توان مشاغلی مانند برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، داده‌کاوی، امنیت سایبری و طراحی وب را در این دسته از مشاغل گنجاند.

وی گفت: مشاغل مرتبط با سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، با افزایش امید به زندگی و پیچیده‌تر شدن مسائل بهداشتی، تقاضا برای متخصصان حوزه سلامت افزایش خواهد یافت.

دبیرکل خانه تعاونگران با بیان اینکه مشاغل مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر و محیط زیست، با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و توسعه انرژی‌های پاک، مشاغل مرتبط با این حوزه‌ها با رشد قابل توجهی مواجه خواهند شد. مشاغل مرتبط با خلاقیت و نوآوری، مشاغلی مانند طراحی، هنر، موسیقی و نویسندگی که به خلاقیت و نوآوری نیاز دارند، اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد، اظهار کرد: از این رو و با توجه به تحولات سریع تکنولوژیکی، مشاغل آینده، تغییرات بازار کار و نیاز روزافزون به نیروی کار ماهر، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باید اقداماتی اساسی و همه جانبه را در دستور کار خود قرار دهد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود