۶۰ درصد قیمت مسکن برای زمین است/ امروز بازار مسکن به صورت کامل قفل شده است

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این مهمترین دلیل افزایش قیمت مسکن، انحصار زمین است، گفت: امروز بازار مسکن به صورت کامل قفل شده است.

مجید گودرزی، کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگویی پیرامون موضوع چالش‌ها و مشکلات بازار مسکن اظهار کرد: همانطور که می دانید در ایران زمین برای ساخت مسکن کم نیست اما از سوی دیگر با توجه به وجود پدیده ای به نام انحصار سازمان‌ها و نهادهای دولتی، امروز با افزایش قیمت ساختگی مسکن مواجه هستیم.

وی در این راستا تصریح کرد: در پی چنین اقداماتی، ۶۰ درصد قیمت مسکن برای زمین است.

گودرزی با بیان اینکه از این رو وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با استفاده از تجربه گذشته، عرضه زمین را در دستور کار خود قرار دهد و تمرکز ساخت را به سمت ویلایی‌سازی سوق دهد، گفت: در واقع امروز بازار مسکن به صورت کامل قفل شده است.

این کارشناس اقتصادی مسکن ادامه داد: تا زمانی که شرایط این بازار این‌گونه شود، دولت‌ها اقداماتی از جمله ارائه تسهیلات به مردم و قیمت‌گذاری و کنترل بیشتر بازار را در دستور کار قرار می‌دهند و از سوی دیگر در کشور ما به علت آنکه برخی از نهادها مانند بانک با بنگاه‌داری املاک سود می‌کنند.

وی افزود: اقدامات درست و به جا برای خروج از شرایط بحران اجرایی نمی‌شود و در نتیجه فشار بر روی مردم هر روز بیشتر می‌شود.

گودرزی اظهار کرد: تنها راه خروج از این شرایط واقعی‌سازی قیمت مسکن است، زیرا قیمت امروز مسکن در بازار هیچ انطباقی با قیمت واقعی مسکن ندارد.

وی ادامه داد: درحالی بازار مسکن در کشور ما رها شده است که همه کشورها به صورت دقیق بر این بازار نظارت می‌کنند و از سوی دیگر قیمتگذاری‌های ناصواب سبب قفل شدن زیربنایی‌ترین صنعت‌ کشور شده است.

گودرزی افزود: باید توجه داشت که تبعات اجتماعی این قیمت‌گذاری بسیار سنگین است. امروز با افزایش بی‌رویه قیمت مسکن، خانواده‌ها تحت فشار اقتصادی هستند و تشکیل خانواده برای جوانان سخت شده است.  

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود