مشکل ناترازی بنزین بدون ورود خودروهای برقی حل نمی‌شود

کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: خودروهای فرسوده در کشور دارای حجم بالایی هستند و در صورتی که خودروی برقی وارد نکنیم هیچ اتفاقی در کاهش مصرف بنزین و ناترازی رخ نخواهد داد.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگویی پیرامون حل مشکل ناترازی بنزین در کشور اظهار کرد: اتفاقی که طی سال‌های اخیر در صنعت خودروسازی جهان رخ داده این است که به سمت خودروهای با موتور پاک، بازدهی بالا و مصرف سوخت پایین و آلایندگی کم رفته ایم و مسائل زیست محیطی در تولید خودرو جدی گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: خودروهایی که در کشور ما تولید می‌شود پلتفرم‌های قدیمی دارد و موتورها آلایندگی بالاتری نسبت به خودروهای جدید دارد و علاوه بر این مشکل دیگر موجود در کشور ما که باعث شده مصرف بنزین بالا برود از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده است.

صدرایی اظهار کرد: خودروهای فرسوده در کشور دارای حجم بالایی هستند و در صورتی که خودروی برقی وارد نکنیم و خودروهای فرسوده و اتوبوس و مینی بوس های فرسوده از رده خارج نشوند، هیچ اتفاقی در کاهش مصرف بنزین و ناترازی رخ نخواهد داد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه بمنظور از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مشکلات بسیاری وجود دارد، نیز اظهار کرد:عمده افرادی که از خودروهای فرسوده استفاده می‌کنند شرایط مالی لازم را ندارند که از خودروهای جدید و با مصرف کم بنزین استفاده کنند و به همین منظور و برای برون رفت از این شرایط باید دولت تصمیمی عاجل بگیرد.

وی با بیان اینکه حل نشدن این موضوع به ضرر دولت است زیرا باید بودجه کلانی را صرف واردات بنزین کند، نیز گفت: دولت باید سوبسیدهایی به مردم بدهد تا از خودروهای برقی و هیبریدی استفاده کنند تا سبد سوخت متنوع شود و همچنین خودروسازان داخلی را ملزم به تولید خودروهایی کند که مصرف پایینی دارند.

صدرایی با بیان اینکه در کشور باید خودروسازان موتورهای با مصرف کم را تولید کنند، اظهار کرد:خودروسازان می‌توانستند موتورهای هیبریدی را روی خودروها نصب کنند تا مصرف بنزین پایین بیاید و همچنین می‌توانستیم از سالانه یک و نیم میلیون خودرویی که وارد کشور می‌شد بخشی از آن را صرف خودروهای هیبریدی کنیم.

وی تصریح کرد: البته تحریم‌ها و عدم برنامه ریزی در سطح کلان سبب شده تا ما وابسته به پلت فرم‌ها خودرویی مربوط به دو تا سه دهه قبل باشیم و مرتباً آنها را تولید کنیم و خودروهای پاک بیشتر جنبه شوآف و نمایشی به خودش بگیرد.

صدرایی گفت: از سال‌های ۹۲ و ۹۳ پروژه‌های خودروهای برقی را داریم ولی تاکنون اتفاقی در این خصوص نیفتاده است و در شرایط فعلی کشور تولید خودروهای هیبریدی بهتر از برقی است زیرا این خودروها می‌تواند جایگزین خودروهای بنزینی با مصرف بالا شود.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود