تدوین ابزارهای قانونی برخورد با اخلالگران بازار مسکن/ نگاهی به ویژگی‌های طرح ساماندهی بازار مسکن

مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر راه و شهرسازی در تشریح برخی ویژگی‌های طرح ساماندهی بازار مسکن اظهار کرد: این طرح که همه‌جانبه به موضوع ساماندهی می‌پردازد و شامل زمین و مسکنی که می‌خواهد وارد بازار اجاره و یا خرید و فروش شود نیز می‌شود.

جواد سادات، مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدوین ابزارهای قانونی برخورد با اخلالگران بازار مسکن  اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره با تایید شورای نگهبان و چندین مصوبه از هیات وزیران به زودی به شکل قانون ابلاغ خواهد شد.

وی در این راستا افزود: با ابلاغ این طرح، امکان تعیین کف و سقف قیمت‌گذاری زمین، مسکن و اجاره فراهم خواهد شد.

 جواد سادات در ادامه با بیان اینکه پس از شکل‌گیری دولت مدرن در ایران این برای نخستین بار است که یک قانون یکپارچه در حمایت از مستاجران و زنجیره تشکیل دهنده بازار اجاره و مسکن به تصویب می رسد، ا ظهار کرد: این طرح که همه‌جانبه به موضوع ساماندهی می‌پردازد و شامل زمین و مسکنی که می‌خواهد وارد بازار اجاره و یا خرید و فروش شود نیز می‌شود، چندین ماده در حمایت از مستاجران دارد که یکی از مواد مهم آن ماده ۸ است که به سقف قیمتی اجاره بها می پردازند.

وی با بیان اینکه ماده ۸ این طرح که منتظر تصویب و ابلاغ است، به دولت این اجازه را خواهد داد تا چنانچه تورم حوزه بازار مسکن بیش از تورم استانی باشد بتواند به شکل استانی و شهرستانی نرخ‌گذاری قیمتی داشته باشد، گفت: در این ماده تبصره‌هایی وجود دارد که مستاجران می‌توانند چنانچه تخلفی شکل بگیرد و بیش از میزان ملک باشد، پس از گذشت حتی پنج سال اعلام شکایت کنند.

مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این ماده و تبصره های ان شامل واحدهای صنفی که واحدها را گران به مستاجران عرضه می‌کنند نیز می‌شود و به دولت و سازمان تعزیرات حکومتی این اختیار را می‌دهد تا بتوانند به واحد صنفی اخلال‌گر دسترسی داشته باشند و بتوانند ۱۰ برابر جریمه و پلمب کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به قیمت‌گذاری‌ها در این طرح نیز اظهار کرد: ظرفیت قیمت منطقه‌ای در این طرح واقعی‌تر خواهد شد و در اختیار آحاد مردم قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این طرح باید کارگروه‌هایی شکل بگیرد تا بتوان استثناها را نیز در قیمت منطقه‌ای لحاظ کرد و یا حتی طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها مدلی را طراحی کرده است که بر اساس آن کف و سقف قیمت‌گذاری معین می‌شود.

سادات در ادامه با اشاره به نحوه فعالیت مشاوران املاک پس از اجرایی شدن این طرح و تبدیل آن به قانون، نیز اظهار کرد: نگاه ما در این طرح حمایت از مشاوران املاکی مجوزدار و حرفه‌ای است.

وی افزود: در این طرح کمک خواهیم کرد تا مشاوران املاک به شکل حرفه‌ای خدمات قابل اعتمادتری به مردم ارائه دهند که این امر می تواند سبب شود تا مردم مراجعات بیشتری به مشاوران املاک داشته باشند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: برای افرادی که به شکل حرفه‌ای در این بازار حضور دارند و به اعتمادآفرینی بین موجر و مستاجر و خریدار و فروشنده کمک می‌کنند، این قانون و سیاست‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد راهگشاست.

وی با بیان اینکه تدوین این طرح بگونه ای است که از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در این عرصه حمایت می‌کند، اظهار کرد: امروز بازار بزرگ املاک و مستغلات تشنه حضور شرکت‌ها و نیروهای دانش‌بنیان برای ارائه راهکارهای مبتکرانه و همچنین ایده‌هایی است که اقشار کم‌درآمد بر اساس آن ایده‌ها بتوانند صاحب ملک شوند.

سادات ادامه داد: ابزار برخورد قانونی با اخلالگران بازار مسکن نیز در این طرح وجود دارد که این موضوع در ماده ۱۵ این طرح آمده است.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق این طرح برای اخلالگران تا ۱۰ برابر جریمه و تا یک ماه پلمب در نظر گرفته شده است که در صورت تکرار، محرومیت دائمی، دیده شده است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود