بازگشت نرخ رشد نقدینگی به میانگین ۶۰ ساله

نرخ رشد نقدینگی به ۲۴درصد در ابتدای سال ۱۴۰۳ که کمتر از میانگین بلندمدت ۶۰ ساله و ۲۵ ساله است، رسید.

بازگشت نرخ رشد نقدینگی به ۲۴ درصد در ابتدای سال ۱۴۰۳ که کمتر از میانگین بلندمدت ۶۰ ساله و ۲۵ ساله است از جملهه سیاست‌های کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی بانک مرکزی بود که امروز محقق شده است.

براین اساس، حجم نقدینگی مقدماتی در پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۷۸۷۷۴.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است به طوری که رشد ۱۲ ماهه آن معادل ۲۴.۳ درصد است و بدین ترتیب رشد نقدینگی طی یک روند نزولی از ۴۰.۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ و ۳۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ کاهش یافته و با تداوم این روند نزولی رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

با توجه به رخداد چنین موضوعی می  توان گفت، این امر بیانگر توفیق بانک مرکزی در کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و دستیابی به اهداف کنترل مقداری کل‌های پولی و مدیریت رشد نقدینگی در محدوده هدف تعیین شده برای سال ۱۴۰۱ (۳۰ درصد) و توفیق کامل بانک مرکزی در محدوده هدف تعیین شده برای پایان سال ۱۴۰۲ است، به طوری که ۰.۷ واحد درصد پایین‌تر از سطح تعیین شده در برنامه پولی تنظیم شده برای هدف ۲۵ درصدی در سال ۱۴۰۲ بوده است

گفتنی است، نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹.۱ درصد اعلام شده است و رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به ۲۴.۱ درصد رسید که نشان‌دهنده تدوام روند نزولی متغیر مذکور در ابتدای سال ۱۴۰۳ است.

از سوی دیگر پیشرفت نسبت به متوسط عملکرد سه ساله پایانی دولت قبل رشد متوسط ۱۲ ماهه (استمراری) نقدینگی در دولت سیزدهم (پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به پایان مردادماه ۱۴۰۰) معادل ۳۰.۵ درصد بوده است.

رشد متوسط ۱۲ ماهه (استمراری) نقدینگی در سه سال پایانی دولت دوازدهم (پایان مردادماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان مردادماه ۱۳۹۷) معادل ۳۳.۵ درصد است

طبق بررسی  آمار و اطلاعات مقدماتی، پایه پولی در پایان سال ۱۴۰۲ رشدی معادل ۲۸.۱ درصد نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ داشته است. این در حالی است که حجم پایه پولی در پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، رشدی معادل ۴۲.۳ درصد را تجربه کرد.

  

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود