18 بانک در اعطای تسهیلات مسکن دارای عملکرد صفر هستند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  عملکرد ۱۸ بانک در اعطای تسهیلات مسکن صفر است، تاکید کرد: بانک مرکزی و بانک‌های تابعه باید در سیاست‌های اتخاذشده، تجدیدنظر کنند.

علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم شورای اسلامی در گفتگویی با اشاره به عملکرد بانک‌ها در موضوع عمل به قانون جهش تولید ملی مسکن و اعطای تسهیلات در این حوزه، اظهار کرد: از جمله راه‌کار‌های رونق در ساخت‌وساز مسکن اعطای تسهیلات مسکن است که مجلس نیز در این خصوص قانونی مصوب و بانک‌ها را ملزم به اعطای 20 درصد از اعتبارات خود به تسهیلات مسکن کرد.

وی در این راستا تصریح کرد: اما با توجه به آمار منتشرشده عملکرد 18 بانک در اعطای تسهیلات مسکن طی سال 1402 صفر بوده است.

بابایی کارنامی افزود: از این رو پیگیر این موضوع هستیم که چرا بانک‌ها باید در این حد نقص و قصور در اعطای تسهیلات داشته باشند، زیرا پرداخت تسهیلات مسکن یک اصل اساسی برای رونق در ساخت‌وساز مسکن محسوب می شود و مردم بدون این تسهیلات نمی‌توانند اقدامات مفیدی در این حوزه انجام دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی در مقابل این قصور بانک‌ها استدلال جلوگیری از نقدینگی و افزایش پایه پولی را مطرح می‌کند، گفت: به همین دلیل بانک‌ها از اعطای تسهیلات مسکن امتناع می‌کنند.

وی تاکید کرد: از جمله شاخص‌های رشد تولید توجه به مسکن و رشد مسکن‌سازی است و باید با اعطای تسهیلات مسکن به تولید و کسب‌وکار‌ها رونق بدهیم.

منتخب مجلس دوازدهم با اشاره به این موضوع که اعطای تسهیلات مسکن سبب ایجاد تورم نمی شود، تصریح کرد: این امر اتفاق نخواهد افتاد زیرا در حوزه تولید هزینه می‌شود‌ و بانک مرکزی نیز باید در این سیاست تجدیدنظر کند زیرا اعطای تسهیلات ساخت‌وساز مسکن ما را به مسیر افزایش تولید، عرضه مسکن، و حل بحران مسکن نزدیک‌تر می‌کند.

بابایی کارنامی گفت: می‌توان این تسهیلات را در حوزه ساخت مسکن و برای ساخت خانه‌های یک تا دو طبقه هزینه کرد، یعنی همان طرح توسعه افقی شهر‌ها، اما باید توجه کنیم که این طرح را نمی‌توان برای تمام شهر‌ها عملیاتی کرد.

وی با بیان اینکه توسعه افقی شهر‌ها یک سیاست‌گذاری خوبی برای حل بحران مسکن در کشور است، گفت: تأمین مسکن یک پروژه چندوجهی است و لزوماً با اعطای زمین رایگان به مردم و توسعه افقی شهر‌ها نمی‌توان این مشکل را حل کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: حدود 180 مؤلفه در ساخت‌وساز مسکن دخیل هستند و باید در هر تصمیم‌گیری به آن‌ها توجه کرد، اما در مجموع اعطای تسهیلات به مردم برای ساخت‌وساز خانه‌های ویلایی با اعطای زمین رایگان به مردم یکی از راه‌کار‌های برون‌رفت از شرایط فعلی و حل بحران مسکن است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود