موفقیت معامله پساب طی عرضه در بورس انرژی

معاملات ۲۸۸ میلیارد ریالی پساب تولیدی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران حاکی از موفقیت‌آمیز بودن اجرای برنامه عرضه پساب از طریق بورس انرژی دارد.

نخستین عرضه پساب در بورس انرژی ایران از روز گذشته با 2 عرضه از سوی شرکت فاضلاب تهران آغاز و طی آن یک میلیون و 800 هزار مترمکعب آب بازچرخانی شده به ارزش 288 میلیارد ریال معامله شد.

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی پیرامون این موضوع تاکید کرد: مهم‌ترین مزایای عرضه پساب در بورس انرژی را شفافیت، کشف نرخ در بازاری عادلانه و ایجاد امکانی برای خرید صنایع متعدد کوچک، متوسط و بزرگ است.

وی با بیان اینکه نخستین عرضه پساب به همت شرکت فاضلاب تهران انجام شد، گفت: انواع روش‌های عرضه در بورس انرژی برای عرضه پساب نیز قابل اجراست.

نقوی همچنین اظهار کرد: نخستین عرضه در بازار فیزیکی انجام گرفت که طبق آن 10 میلیون متر‌مکعب پساب برای مصارف صنعتی و کشاورزی از سوی شرکت فاضلاب تهران با قیمت پایه 160 هزار ریال عرضه شد.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه امکان عرضه سلف پساب نیز در بورس انرژی ایران وجود دارد و امیدواریم که عرضه‌کنندگان بسته به نیاز در گام‌های بعدی از این مدل‌ها نیز استفاده کنند، درواقع راه‌اندازی بازار آب و پساب و امکان‌پذیری عرضه پساب در این بازار به عنوان پروژه‌ای که از سال 1401 در بورس انرژی ایران با همکاری وزارت نیرو پیگیری شده است، به شکل تاریخی پساب به شکل مزایده به صنایع بزرگ واگذار می‌شد؛ اما با پذیرش آن در بورس انرژی، این امکان نیز وجود دارد که سایر صنایع و به‌خصوص واحدهای کوچک و متوسط نیز در چهارچوب بازار سرمایه نسبت به خرید پساب و دریافت آن اقدام کنند.

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز پیرامون موضوع مزایای عرضه پساب در بورس انرژی اظهار کرد: توسعه بازچرخانی آب و نظام‌‌مندکردن و شفاف‌سازی فرایندهای عرضه و تقاضا و تسهیل در سرمایه‌گذاری و مشارکت از اهداف این اقدام است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران، افزود: در چارچوب اجرای سیاست‌های وزارت نیرو برای حفظ منابع آبی و ایجاد منابع پایدار آب به منظور توسعه صنایع، واگذاری پساب از طریق بورس انرژی برنامه‌ریزی شده و در فضایی رقابتی عرضه پساب در بورس انرژی ادامه خواهد شد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود